Chauffører kan ikke høre cykelklokker
Bedre cykelklokker og højre siderude på klem kan reducere risikoen for højresvingsulykker
Akustikere fra DELTA påviser, at de eksisterende cykelklokker rangerer fra helt ubrugelige til utilstrækkelige. Behov for at stramme bekendtgørelserne op, fordi ingen af de eksisterende cykelklokker kan høres inde i en lastbil.
- Med meget få midler kan man allerede her og nu nedbringe risikoen for højresvingsulykker, siger civilingeniør og specialist i psyko-akustik Torben Holm Pedersen, fra DELTA, der for TRYG-fonden har forsket i hørbarheden af cykelklokker. - De nuværende standarder foreskriver mindst 81 dB(A) i 1 meters afstand, men vores undersøgelser har vist, at tallet bør være mindst 95 dB(A), hvis lastbilschauffører skal have mulighed for at høre cykelklokkerne. Denne mulighed er dog kun til stede hvis chaufføren ruller det højre sidevindue ca. 2 cm ned.
Torben Holm Pedersen pointerer dog, at selv om disse få tiltag kan nedbringe risikoen for højresvingsulykker, er man nødt til at arbejde med en bredere indsats.
-----