Næsten uændret hviletid
Det nye regelsæt om daglig køretid, pauser og hviletid, som EU er på vej med, ser ikke ud til at blive ret meget anderledes, end det vi kender i dag
Det vurderer DTL efter at have studeret de seneste ændringsforslag til køre- hviletidsregler, som Europa-Parlamentets Transportudvalg stemte om i forsgårs.
Dog foreslås hviletiden øget fra 11 til 12 timer, distributionsbiler under 3,5 tons skal omfattes af reglerne, og der stilles krav om 28 køreskiver i lastbilen. Desuden foreslås den digitale tachograf udskudt til den 5. august 2006.
I december 2004 var EU-landenes transportministre samlet i Bruxelles. Her blev de enige om en â€Fælles Holdning†til køre- og hviletid. Den â€Fælles Holdning†er et led i processen, hvor EU-landenes transportministre mødes og diskuterer deres holdninger til forslaget. Efterfølgende fremlægges Rådets forslag for Europa-Parlamentets Transportudvalg. Det svarer til det danske trafikudvalg.
I går vedtog parlamentsudvalget bl.a. at
• Den daglige hviletid skal være mindst 12 timer, som kan deles i perioder med en varighed på mindst 1 time, mens den sidste periode skal vare mindst 8 timer. Her er Parlamentets transportudvalg uenig med ministrenes â€fælles holdning†om at fortsætte med 11 timers uafbrudt hvil.
• For langturschauffører - nyt begreb - kan reduceret ugentlig hviletid kompenseres inden for tre uger.
• Køretid bliver defineret – og det er nyt i forhold til tidligere.
• Pauser efter 4½ times kørsel kan tages i perioder af mindst 15 minutter, som kan fordeles over kørselsperioden på 4½ time, således at det sikres, at der afholdes sammenlagt 45 minutter pr 4 1/2 time.
• Der skal foreligge køreskiver fra de sidste 28 dages kørsel i køretøjet – en pæn stor udvidelse i forhold til i dag. Så der lægges op til udvidet kontrol, og det skal ses i sammenhæng med indførelsen af den digitale tachograf. I det hele taget lægges der op til langt flere virksomhedskontroller.
• Nye køretøjer, der tages i brug efter den 5. august 2006, skal udstyres med en digital tachograf. Der indføres en overgangsperiode til den 5. august 2007 for nye køretøjer.
• Køretøjer, med en tilladt totalvægtvægt under 3.5 tons, der anvendes af transport og distributionsvirksomheder, og som opererer i en radius af mere end 60 km. omfattes fremover af køre- hviletidsreglerne.
• En arbejdsgiver skal fortsat registrere førernes køre- og hviletid, men fremover vil det også stå i køre- hviletidsbestemmelserne, at vognmanden skal â€træffe foranstaltning til at have et samlet overblik over førerens arbejdstid - også hos andre arbejdsgivere.†Dette er også indeholdt i det nye arbejdsdirektiv, der indføres 23. marts.
Endelig vedtagelse ventes til sommer Transportudvalgets forslag sendes nu tilbage til Europa-Parlamentet, som jo svarer til det danske folketing. Det forventes, at Parlamentet træffer deres beslutning i midten af maj og endelig EU-vedtagelse for forventes hen over sommeren i år, oplyser DTL.
-----