Maut er tysk industripolitik
Stolpe-talskvinde: Vejafgiften på lastvogne centralt skridt for en bæredygtig trafikpolitik
Den store computermesse CeBIT i Tyskland fik i går et trafikpolitisk indslag, da Angelika Mertens, der er talskvinde for forbundstrafikminister Manfred Stolpe, fremhævede it-teknologien som en afgørende forudsætning for, at man har kunnet indføre motorvejsafgiften på lastvogne.
- Forbundsregeringen har med indførelsen af maut’et taget det vigtigste trafikpolitiske reformskridt i nyere tid, fordi man nu kan beskatte de tunge lastvogne i forhold til den reelle miljø- og infrastrukturomkostning, som de påfører samfundet. En beskatning, som kun er mulig med avanceret it-teknologi, sagde Angela Mertens.
Men hun lagde ikke skjul på at de tyske maut-ambitioner rækker længere end til klingende euro i Forbundsstatskassen. De hidtil tilslørede tyske ambitioner om at eksportere det tyske maut-system til andre lande, blev klart erkendt, da Angelika Mertens fremhævede Toll Collects systemer som fremsynet teknologi, der er umiddelbart anvendelig over hele verden.
- Den internationale interesse for vores maut-system er stor og teknologien kan sågar blive et regulært eksporthit, spåede Angelika Mertens.
-----