Fik ja til mere fleksibilitet
Men det lykkedes ikke EU-parlamentarikeren Anne E. Jensen at få stoppet forhøjelsen af den daglige hviletid fra 11 til 12 timer
- Det er godt at få en skærpet og mere ensartet kontrol i Europa af køre/hviletidsreglerne, men der er ingen grund til at ændre reglerne, siger Anne E. Jensen efter at Europa-Parlamentets Transportudvalg i går stemte om nye køre/hviletidsregler. Reglerne kommer i forlængelse af arbejdstidsdirektivet der for nylig vakte en del opstandelse blandt chaufførerne.
- Desværre blev den daglige hviletid forhøjet fra 11 til 12 timer. Det er alt for meget, siger Anne E. Jensen, der dog glæder sig over, at det dog lykkedes at opnå system med mere fleksibilitet i den daglige hviletid og i pauserne. Anne E. Jensen vil forsat arbejde for at den daglige hviletid bliver på 11 timer: - Det skal ikke være sådan, at langturschauffører ofte kommer til at holde og vente på rastepladserne rundt om i Europa efter de er udsovet, siger han.
Europa-Parlamentet forkastede desuden et forslag fra Ministerrådet og Kommissionens, der havde betydet, at chaufførerne var blevet underkastet et minuttyranni for pauser. Reglerne om ugentlige hvil er desuden blevet tilrettelagt, så langtidschaufførerne ikke skal tilbringe så lang tid udenfor hjemmet, siger Anne E. Jensen og understreger, at sagen ikke er afgjort endnu. Betænkningen både nå at blive betydeligt bedre eller dårligere for chaufførerne og transportbranchen, siger hun og lover at fremsætte forslag om at sikre fleksible regler for pauser og daglig og ugentlig hviletid, men samtidig beholde de 11 timers daglige hvil.
-----