Ny Bilterminal i København
Svenske SkandiaTransport ? der har specialiseret sig i biltransporter og klargøring af nyimporterede biler ? etablerer egen bilterminal og PDI-center i Nordhavnen i København. Anlægsarbejderne startede i december og centeret forventes at være klart omkring 1. juli.
Copenhagen Malmö Port (CMP) var sidste år indgangsport til Norden for 249.000 nye biler. Et tal som det dansk-svenske havneselskab forventer vokser yderligere i de kommende år. Det er især den store bilterminal i Malmø ? der blandt andet står for hele importen af Toyota biler til Norden og Rusland ? der står for langt størstedelen af bilimporten.
Lokation SjællandMen med SkandiaTransports nye bilterminal vil den danske side af CMP få en større andel af den fremtidige vækst.
- SkandiaTransport har valgt at lokalisere sig på Sjælland, hvor en stor del af det danske bilsalg er. Vi har et godt samarbejde med CMP, og på langt sigt er Øresundsregionene det sted hvor logistikken samles. Ikke bare for at betjene det danske og svenske marked, men hele Skandinavien og Baltikum. Med SkandiaTransports eksisterende terminaler i Sverige og fremover også i København, sikrer vi at SkandiaTransport forbliver en af de absolut førende aktører. Vi har store forhåbninger til denne terminal og vi har sikret os mulighed for fremtidig ekspansion, sagde SkandiaTransports adm. direktør Mats Eriksson, da han sammen med CMP?s adm. direktør Lars Karlsson præsenterede projektet i København i forrige uge.
Terminalanlægget i København dækker 30.000 kvadratmeter, med PDI center med tilhørende værksteder, administration og personalefaciliteter, samt vaskehal, på 4500 kvadratmeter. KPC Byg A/S er hovedentreprenør på projektet.
SkandiaTransport har beskæftiget sig med transport af nye biler og klargøring siden slutningen af 1940?erne. Virksomheden er i dag markedsførende på det svenske marked, hvor halvdelen af alle importerede køretøjer går via en af SkandiaTransports terminaler i Gøteborg, Halmstad, Södertälje og Malmø.
Kundeporteføljen tæller bilmærker som BMW, VW, Renault, Nissan, Audi, Seat, Skoda, Toyota, Rover, Opel, Ford, Saab, Subaru og Volvo.
SkandiaTransport beskæftiger cirka 380 ansatte ? heraf 250 inden for klargøring. Firmaet håndterede omkring 210.000 køretøjer sidste år. Heraf gik 192.000 videre på lastvogn, mens 14.000 blev sendt videre med tog. 4500 blev eksporteret på lastvogn.
Bilhub til ØstersøenCMP?s adm. direktør Lars Karlsson fremhævede CMP?s placering i Øresundsregionen på tærsklen til hele Østersøområdet.
- Etableringen af denne terminal viser, at Københavns havn og Malmö Hamn vurderede markedsforholdene rigtigt, da vi fusionerede i 2001. Vi var overbeviste om, at Øresundsbroen ville betyde at Sydsverige og Sjælland ville smelte sammen og blive et fælles marked, sagde Lars Karlsson.
Han konstaterede med tilfredshed at det logistiske tyngdepunkt i Sverige bevægede sig mod syd.
- Der er investeret næsten 90 milliarder SEK i infrastrukturen i Sydsverige og Danmark inden for de seneste år og det vil bidrage yderligere til integrationen af Øresundsregionen. SkandiaTransports bilterminal i Nordhavnen vil yderligere fasttømre CMP?s førerposition på markedet for bilimporter i Norden og jeg håber, det bidrage til at gøre CMP til en naturlig hub for bilimporter til hele Østersøområdet, sagde Lars Karlsson.
-----