Både vognmand og chauffør kan tjene penge
For med de nye regler kan både vognmand og chauffør hente en del af det forudsete tab hjem igen ved at bruge den definerede ?rådighedstid? på Mols-Liniens kombifærger over Kattegat. På den måde kan vognmandsbranchen fortsat tjene penge - oven i købet på en behagelig og komfortabel måde, fremhæver Mols-Linien, som videre fortæller:
- De danske vognmænd har baseret deres forretninger på en række forudsætninger om og beregninger af produktiviteten på hvert enkelt lastvognstog - altså hvor mange timer lastbilerne reelt kan transportere gods og fragt.
- Tilsvarende har mange af de ansatte chauffører baseret deres privatøkonomi på en forudsætning om, at de arbejder effektivt - og ofte i mange timer.
Med ét slag vender det nye arbejdstidsdirektiv fra EU op og ned på disse forudsætninger. For chaufførerne må ikke længere selv bestemme, hvor meget de ønsker at arbejde. Og dermed får vognmændene ikke længere fuld disposition over deres vigtigste aktiver - nemlig lastvogn og chauffør, påpeger rederiet, som fortsætter:
- Men ser man på indholdet i det nye direktiv, er der faktisk gode muligheder for at kompensere for de vedtagne begrænsninger i chaufførernes ret til selv at planlægge og disponere deres arbejdstid - også inden for rammerne af de gældende køre-hviletids-regler.
- Det gælder især for de mange vognmænd og chauffører, som har fast forretning mellem Jylland og Sjælland.
For direktivet om de nye arbejdstidsregler slår fast, at den tid, som chaufføren ledsager et køretøj på en færge, hører til den såkaldte ?rådighedstid? for chaufføren. Og denne tid hører ikke med til den faste arbejdstid, som jo fremover ikke må overstige 48 timer i gennemsnit pr. uge, argumenterer Mols-Linien.
Opfordrer til at bruge kombifærger- Vælger vognmanden og chaufføren derfor at benytte Mols-Liniens kombifærger over Kattegat, kan chaufføren altså arbejde i fem ekstra timer hver eneste dag - vel at mærke med fuld løn og med nogenlunde samme produktivitet - uden at komme i konflikt med det nye direktiv. For en chauffør, som f.eks. har daglige transporter mellem Jylland og Sjælland, giver det altså ekstra 25 arbejdstimer med fuld løn på en almindelig 5-dages arbejdsuge. Og det kan ikke lade sig gøre med kørsel over Storebælt uden at bryde de nye regler.
Ved at vælge at bruge transporttid som ?rådighedstid? ombord på en komfortabel færge kan vognmanden altså nogenlunde fastholde sin produktivitet med den eksisterende vognpark og bemanding - og chaufføren kan altså øge det fastlagte maksimum på 48 arbejdstimer pr. uge med yderligere 25 betalte timer til i alt 73 timer pr. uge, fremhæver Mols-Linien.
- Oven i købet kan chaufføren få yderligere glæde af to gange 2½ times færgetransport på Kattegat, hvor der bliver god tid til afslapning, et tiltrængt bad, hyggeligt samvær med kolleger eller et godt og sundt måltid mad. Alt sammen uden at spilde tid - og til fuld timeløn.
- Vælger vognmanden og chaufføren i fællesskab at fastholde den nuværende produktivitet - men uden at benytte sig at muligheden for at bruge ?rådighedstiden? ombord på en færge, kan vognmanden med stor fordel benytte Mols-Liniens såkaldte ?løstrailer-koncept?.
Fasthold produktiviteten- Her parkerer chaufføren sin trailer ved færgelejet på den ene side af Kattegat, når det passer ind i kørselsprogrammet. Mols-Linien kører traileren ombord på færgen og parkerer den efter overfarten på parkeringspladsen den anden side af Kattegat. Her henter en anden chauffør fra samme firma - eller måske en kollega - traileren og kører den til bestemmelsesstedet. På den måde kan vognmanden nogenlunde fastholde virksomhedens produktivitet inden for de nye arbejdstidsregler, lyder det opmuntrende fra Mols-Linien.
-----