Color Line godt fra start
2004 var et godt år for det norske færgerederi Color Line ? både på passager og fragt. Alene på de nordjyske ruter ? Frederikshavn-Larvik, Hirtshals-Larvik, Hirtshals- Kristianssand og Hirtshals-Oslo ? steg fragtmængderne med 16,2 procent i 2004, set i forhold til 2003. Color Line Cargo sejlede med tæt på 93.000 lastvogne på de nordjyske ruter eller knap en million tons i 2004.
- Vi har haft et forrygende 2004. Vi har haft en nedgang på ruten Frederikshavn-Larvik, så var der ganske vist en nedgang på fragtvolumen, men det skyldes primært, at vi har indsat en ny færge på ruten Hirtshals-Larvik, som har taget volumen fra Frederikshavnsruten. Men godsfremgangen på Hirtshals-Larvik er tre gange større end tabet på Frederikshavnsruten, så det mere end opvejer tabet, fortæller Color Line Cargo?s senior begejstrede fragtchef John Juul Nielsen fra Hirtshals.
Ruten fra Sandefjord til Oslo er gået to procent frem, mens den vigtige Oslo-Kiel rute er øget med 6,8 procent.
Color Lines fremgang skyldes en positiv markedsudvikling på Norges import og eksport, men også, ifølge John Juul Nielsen, at Color Line har taget markedsandele fra konkurrerende trafikker, der går via Sverige.
- Ud fra de tal, der er tilgængelige over markedsudviklingen, så er det min klare overbevisning, at vi holder stand over for konkurrencen fra Øresundsregionen, siger John Juul Nielsen.
God startColor Line Cargo har fortsat fremgang efter årsskiftet.
- Det ser ud til at den positive udvikling forsætter i 2005. Alene på de nordjyske ruter ligger fem procent over niveauet for 2004 i januar og februar. Oslo-Kiel ruten har øget fragtvolumen med 34 procent, fortæller John Juul Nielsen.
- Ud fra de bookninger vi har for de kommende måneder, så ser det ud til at fremgangen fortsætter.
Oslo-Kiel ruten er ikke kun en succes på fragtsiden. Color Line indsatte sidste efterår den nye store luksusfærge Color Fantasy, der kostede færgerederiet godt to milliarder kroner. En investering, som flere branchekyndige anså for risikabel.
Men passagertallene ser ud til at sende skeptikerne i skammekrogen.
- Vi ligger i snit ? og det gælder også mandagsafgangene ? på omkring 1500-1600 passagerer på hver afgang. Passagererne har modtaget Color Fantasy meget positivt og belægningen ligger over vores egne forventninger, siger John Juul Nielsen.
Color Line har netop meddelt, at rederiet planlægger bygningen af et søsterskib til Color Fantasy.
Ny ruteIndsættelsen af Color Fantasy frigjorde den gamle Oslo-Kiel færge Prinsesse Ragnhild, der fra slutningen af april indsættes på en ny færgerute Hirtshals-Stavanger-Bergen. Ruten får tre ugentlige afgange ? fire i sommermånederne.
- Vi har i Color Line Cargo meget store forventninger til den nye rute, der vil forstærke vores markedsposition mærkbart. Sammen med de øvrige ruter fra Nordjylland, forventer vi en samlet fremgang i fragtvolumen på 10-15, måske 20, procent, siger John Juul Nielsen.
Color Line planlægger også indsættelsen af nye skibe på ruterne Hirtshals-Kristianssand og Hirtshals-Larvik.
- Passagersuccesen på Oslo-Kiel ruten betyder formentlig, at de nye skibe bliver indrettet til både passager og godstransport, fortæller John Juul Nielsen.
Han erkender åbent, at den ekstra kapacitet også er en udfordring.
- Sammen med den nye rute til Bergen, så vil den ekstra fragtkapacitet naturligt øge fokus på fragtsiden og det bliver en udfordring. Nu har vi fået motorvej til Hirtshals og det er vi naturligvis glade for. Men usikkerheden om fremtiden for jernbaneforbindelsen, er ikke tilfredsstillende, konstaterer John Juul Nielsen.
Railion truede sidste efterår med at lukke helt for godstog nord for Aalborg ? en beslutning der nu er udskudt til efter sommerferien.
- Vi undersøger nu, sammen med andre nordjyske virksomheder, om vi kan skabe basis for fortsat godsdrift på jernbane. Men det er svært, fordi vi skal være sikre på at godset kan flyttes til jernbanen uden det forringer leveringssikkerheden, siger John Juul Nielsen.
-----