Hvorfor skal lastbilen vende den vej
Læseren spørger:
- Hvorfor skal alle lastbiler, der må standse blandt andet for parkering for natten, med djævelens vold og magt parkeres med fronten og førerhuset UD mod vejen og den larm, det medfører. Er det sådan, at chaufførerne absolut skal blive mere miljøskadede end nødvendigt? ? Hvorfor ikke dreje indkørselsvejen til rastepladsen på en lidt anderledes måde, så den går parallelt med motorvejen, og så have skråparkeringen for lastvogne og busser, således førerhuset vender modsat, altså fra motorvejen. Det vil ikke optage mere plads end det gør nu. Så får chaufføren en mere rolig hvile og søvn, fordi støjen fra de forbikørende biler bliver kraftigt reduceret. Se, det ville der være ?et sundhedsmæssigt aspekt i?, mener altså læseren.
Og vores læser fortsætter: Nu er det jo sådan, at chaufførerne helst bliver ved deres køretøj og laver mad samtidig med, at de holder øje med og overvåger køretøjet og lasten - frem for at gå på kaffehus og købe en ofte dyr men rimelig dårlig forplejning. Jeg mener at vores beskæftigelsesminister bør inviteres til at være passager på et lastvognstog, der kører blandet eksport - samt lidt nationale transporter i mindst fire uger.
- For en uge vil jo bare være som en ferie der kan planlægges til timen før afgang og til timen efter ankomst. Måske kunne en sådan fire ugers oplevelse være med til at åbne øjnene op for, at det allerede nu er rimeligt svært at overholde køre/hviletids-bestem-melserne samtidig med at kundernes behov skal tilgodeses.
Og nu kommer de nye arbejdstidsregler, der gør det endnu vanskeligere.
Vejdirektoratet om parkeringVejdirektoratet svarer her på spørgsmålet om parkering for natten:
Den anvendte parkeringsindretning anvendes af trafiksikkerhedsmæssige årsager, idet skråparkeringen med højre udsving, under frakørsel fra p-pladsen, giver chaufføren de bedste oversigtsmuligheder. Venstresvingende lastvogntog vil under alle omstændigheder være uheldig ud en trafiksikkerhedsmæssig synsvinkel.
Parkeringsbåsene er i dag orienteret således at chaufføren i det tunge køretøj skal orientere sig til venstre for at se efter krydsende trafik, når chaufføren bevæger sit køretøj ud fra p-båsen og ud på kørebanen. Da chaufføren sidder i denne side af kabinen, giver dette de bedste orienteringsmuligheder.
Hvis vi orienterede p-båsene den modsatte retning som læseren foreslår, ville chaufføren skulle orientere sig mod højre for at holde øje med tværgående trafik. Dette er problematisk, idet:
?
chaufføren under udkørsel både skal kigge ud af forruden og venstre siderude i kørselsretningen og samtidig overvåge trafik ved udsyn gennem kabinen og sideruden i den modsatte side af førerhuset.? den blinde vinkel vil forringe udsynet og overblikket over den tværgående trafik.