Dansk fingeraftryk på køre- og hviletid
Europa-Parlamentets transportudvalg drøfter i dag og i morgen ændringsforslag til forslaget om køre- og hviletid.
Gennem ihærdigt lobbyarbejde udført af DTL og IRU – den europæiske organisation for vejtransportorganisationer – er det lykkes at sikre, at der på mødet ligger en række forslag, der vil forbedre fleksibiliteten, gøre reglerne mere simple og dermed nemmere at overholde samt fremme muligheden for kontrol, oplyser DTL
Det har kunnet lade sig gøre takket være godt samarbejde med bl.a. parlamentsmedlem Anne E Jensen (Venstre). Hun er ordfører i sagen for Alliancen af Liberale og Demokrater i Europa og har derfor reelt en indflydelse svarende til en transportminister fra et medlemsland. DTL har også sammen med ITD samarbejdet med chaufførernes organisation 3F for at finde en fælles holdning omkring særligt varigheden og opdelingen af det daglige hvil samt afviklingen af kortere pauser i løbet af kørslen.
- En revision af køre- og hviletidsbestemmelserne giver mening, hvis de nye regler ikke alene er fleksible for at skabe mulighed for at kunne tilpasses de faktiske forhold, men også er simple og entydige. Dermed skabes mulighed for ikke alene bedre kontrol, men også sikkerhed for at fortolkningen og anvendelsen af reglerne er den samme i hele EU. Det vil sikre den lige konkurrence mellem vognmændene fra de forskellige EU lande, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL, suppleret af Anne E. Jensen. som siger, at regler uden fleksibilitet vil give store problemer:
- En lastbilchauffør der har arbejdet på landevejene hele ugen, skal have mulighed for at køre det sidste stykke hjem og sove i sin egen seng, så længe det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger hun.
-----