Dansk transport i østklemme
Udviklingsminister Ulla Tørnæs og især ægtefællen Jørgen Tørnæs fik for nyligt den helt store tur i mediemaskineriet, fordi Jørgen Tørnæs ikke havde afskediget to østeuropæiske medarbejdere, da deres arbejdstilladelse udløb, trods ansøgning om forlængelse.
De lange sagsbehandlingstider i Udlændingestyrelsen er en velkendt forhindring i landbruget og IT-branchen. Men problemet rammer også danske transportvirksomheder.
Transport-Tidende har blandt andet kendskab til en mellemstor dansk virksomhed i transportsektoren, der ønsker at etablere et datterselskab i Polen. Derfor har man ansat en polsk statsborger, der ud over de nødvendige sprogfærdigheder har lokalt branchekendskab. Medarbejderen skal ved etableringen af datterselskabet overtage ledelsen i Polen.
Virksomheden søger om opholds- og arbejdstilladelse til medarbejderen sidste efterår, da vedkommende skal arbejde delvist i Danmark og delvist i Polen. Men der er stadig ikke modtaget noget svar for Udlændingestyrelsen, trods utallige rykkere. Styrelsen har dog for nyligt erkendt, at ansøgningen var fejlarkiveret.
Da ansættelsesforholdet er ulovligt, indtil arbejdstilladelsen foreligger, ønsker virksomheden naturligvis ikke at træde offentligt frem.
Direktøren oplyser, at medarbejderen nu overvejer at opsige sin stilling på grund af usikkerheden og tage imod jobtilbud fra andre transportvirksomheder.
54 dageI Udlændingestyrelsen oplyser pressechef Morten Laursen at styrelsens sagsbehandlingstid i gennemsnit er 54 dage.
- Når sagsbehandlingen trækker ud, skyldes det, at vi ikke har modtaget de nødvendige oplysninger fra virksomheden. Halvdelen af alle sager behandles i gennemsnit på 16 dage, og det må anses for tilfredsstillende, siger Morten Lauersen.
Han oplyser, at på områder som ikke er dækket af en overenskomst, skal Udlændingestyrelsen høre de regionale arbejdsmarkedsråd, og det kan også medvirke til at forlænge sagsbehandlingen.
Hos ATL har man ikke indtryk af, at arbejds- og opholdstilladelser er et udbredt problem i transportbranchen. Men direktør Poul Juelsbjerg frygter, at det kan ændre sig i de kommende måneder.
- Så lange sagsbehandlingstider er klart utilfredsstillende for virksomhederne uanset branche, og det er jo kendt i landbruget. Men når det nye arbejdstidsdirektiv træder i kraft, så får danske transportvirksomheder behov for at ansætte et stort antal nye chauffører. Her vil det være katastrofalt, hvis de skal vente i flere måneder, vurderer Poul Juelsbjerg.
-----