23948sdkhjf

Fremgangen går vores næse forbi

Boomet er kommet, - og transportarbejdet steget, - men stigningen i transportvolumen er kommet på landstransportområdet. Og er i første omgang gået Danmarks næse forbi.

Situationen præsenteres af kommunikationschef Gert Jakobsen, Scandlines AG.

Han tilføjer: ? Transportarbejdet til vands mellem Østeuropa og Danmark er faldet med rundt regnet 30 procent siden indlemmelsen af de ti nye medlemslande i EU 1. maj 2004, mens godstransport på landevej mellem Østeuropa og Danmark i dag er i kraftig vækst. Forholdet hænger sammen med, at der efter udvidelsen af EU tilbage i maj 2004 er sket tre væsentlige ting på transportområdet, der har fået konsekvenser. Der er kommet enklere grænsebehandling, hvilket har forkortet ventetiderne ved grænseovergangene, - der er slækket på grænsekontrollen, og det betyder, at en række transportører kan indføre og bruge billigere dieselolie end danske operatører, og en generelt slap kontrol på kørehviletidsbestemmelserne i Østeuropa har givet de østeuropæiske transportvirksomheder en konkurrencefordel. Der er kommet større spillerum på transporterne til Østeuropa, og resultatet er, at mængden af godstransport over land er omtrent fordoblet, mens transportarbejdet med skib er faldet betydeligt. Og begge dele er sket efter 1.5.2004, vurderer Gert Jakobsen.

Scandlines AG er med 14 passager- og godsruter mellem Danmark, Sverige, Tyskland og de Baltiske lande blandt de største operatører i Baltikum. Rederiet, der i dag har 2.600 medarbejdere, flytter på årsbasis 20 millioner passagerer, fire millioner biler, 916.000 trucks og 107.000 jernbanevogne mellem Danmark, Tyskland, Sverige og Baltikum. I 1963 startedes Fugleflugtslinjen, der i dag drives i et succesrigt samarbejde med det danske Scandlines A/S. En fælles investering på to milliarder kroner blev foretaget i 1997, - pengene gik til modernisering af færgelejer og køb af fire ens, dobbelt-endede færger til ruten, hvis fornemste opgave var at konkurrere med Storebæltsforbindelsen.

Konkurrence mellem sø og land

Erik Østergaard, administrerende direktør for hovedorganisationen DTL siden februar i år, genkender udviklingen fra sit tidligere virke som administrerende direktør hos Scandlines A/S:

- Det er klart, at der på nuværende tidspunkt er konkurrence mellem sø- og landtransport hvad angår formidling af gods til Østeuropa. Og landtransporten har vundet første del af slaget. Desværre er en del af transportopgaverne gået til fremmede vognmænd, hvilket hænger sammen med, at nogle nationer p.t. har lavere lønomkostninger, end vi har her i Danmark. De kan på den baggrund tilbyde billigere transporter specielt af den type, som ikke kræver særlig stor knowhow. Lande med de lavere chaufførlønninger etc. kan tilbyde transportarbejdet til en billigere pris, hvilket medfører, at disse lande får fat i en større del af den samlede godstransportmængde til og fra Østeuropa.

- Spørgsmålet er så, hvordan de danske transportvirksomheder håndterer situationen. Og selvom jeg kun har været i DTL kort tid, mener jeg at have konstateret, at branchen reagerer ved at sørge for at være der, hvor tingene sker. Vi ser i dag en stor del danske virksomheder, som har etableret eller er i færd med at etablere sig i Østeuropa og dermed er med til at påvirke situationen i markedet og styre udviklingen på området. Jeg tror, det er meget vigtigt, at transportbranchen deltager i den udvikling, der er i gang, det er simpelthen nødvendigt, hvis man ønsker at fastholde sin markedsposition, - og helt naturligt, at det går i den retning.

Ukomplicerede transporter

- Skal man male med den brede pensel, er det hovedsageligt de ukomplicerede transporter, der er den primære genstand for den helt hårde konkurrence på transportmarkedet. Det er der hvor virksomhederne konkurrerer helt ned til de allermindste omkostninger. Her er det så til gengæld nødvendigt, at virksomhederne søger at udvide volumen ? enten ved strategisk samarbejde med andre operatører i området eller ved opkøb.

- Ser man overordnet på situationen, er det nødvendigt, at transporterhvervet bibeholder konkurrencekraften i fremtiden. Det sker bedst ved at være til stede i markedet og følge udviklingen på tæt hold, at man har en fleksibel og forandringsvillig virksomhed, der er klar til at rykke i takt med at opgaverne flytter, og at der er styrke og beslutsomhed hos ledelsen, samt tilstrækkelig uddannelse og ressourcer til at gennemføre forandringen. Og hvis det drejer sig om de ukomplicerede transporter, at man sørger for at få volumen i virksomheden, enten ved opkøb eller i form af et tæt og godt samarbejde med en kollega.

Pil i begge retninger

- Og der er god grund til at tro på fremtiden, - for selvom globaliseringen medfører, at produktion flytter fra Danmark til Østeuropa med det billige lønniveau, så er det sandsynligt, at det østeuropæiske lønniveau stiger, når landene har været i EU et antal år. Så vil produktionen formentligt flytte endnu længere østpå, men varerne skal jo tilbage til Europa, og det vil så foregå med skib og lastbil.

Transport-pilene vil i fremtiden gå i begge retninger, fastslår Erik Østergaard fra Vognmændenes Hus i København.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078