23948sdkhjf

KAN DU IKKE SE MINE SPEJLE?KAN JEG IKKE SE DIG!

- Vores salgschef i værktøjssektionen, Gynther Revitz, kom for et stykke tid siden hjem fra en ferie i Australien. Det var lige midt i debatten om ulykker med cyklister og højresvin-gende lastvogne. Da han hørte om udviklingen herhjemme på dette område, fortalte han, at de store ROAD-TRAINS i Australien kører rundt med en streamer med en lignende tekst på engelsk.

- Vi samlede omgående ideen op og har fordansket teksten, så det blev til: ?kan du ikke se mine spejle? kan jeg ikke se dig!? Det er jo lige det som er sagen.

- Det hjælper ikke at have spejle, hvis ikke de er indstillet rigtigt, så cyklister og fodgænge-re kan ses. Og det vil jo være fint, hvis yklisterne også forsøger på at få øjenkontakt med chaufførerne. Det må være en af vejene frem for at undgå ulykker mellem cyklister der kører ligeud og lastvogne som drejer til højre, siger Kai Møller


Bidrag til debatten

På den kommende Transportmesse i Herning vil vi på vores stand dele de nye strea-mere ud til alle dem der er interesserede siger Kai Møller. Det skal så være vores bidrag til debatten om højere trafiksikkerhed og såfremt vi med dette tiltag kan være med til at gøre livet mere trafiksikkert for cyklister og højresvingende lastbiler, og måske redde livet på bare en cyklist, så har investeringen været givet godt ud. TK A/S der står for Transport-Komponenter A/S, og som er en del af den store europæiske reservedelskoncern Euro-Parts, er en af de største leverandører af reservedele til transportbranchen i Danmark og har således alle mulige spejle såvel som kameraløsninger på sit store reservedelspro-gram.

Alle tiltag må hilses velkommen

Vi har spurgt direktør René la Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed om hans syn på de nye streamers:

- Alle tiltag må hilses velkomne og alt skal prøves. Det er en oplagt idé, som ligner noget vi prøvede for år tilbage, og som bestemt tåler gentagelse. Eneste problem er, at selvom cyklisten kan se spejlene, så er det ikke sikkert, at lastbilchaufføren ser i spejlene på det rigtige tidspunkt.

- Teknologien vil efterhånden løse problemet. En radarløsning er langt det mest effektive, siger han.

Vi har også vi forelagt idéen for DTLs nye direktør Erik Østergaard.

Han siger til Danmarks Transport-Tidende:

- Streameren virker som et rigtigt godt bidrag til at skærpe cyklisternes opmærksomhed, og med statistikken for de første 5 måneder efter 1. oktober, er alle vist enige om, at der er behov for gode ideer til at få vendt kurven.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063