DFDS Transport chartrer jumbo-fragter til USA
Starten gik den 23. december, og lige fra dag 1 har vi faktisk haft totalt udsolgt på Boeing 747-400 fragteren, der er chartret ved Polar Air, siger Torben Hartvigsen, DFDS Transport gateway manager.
- Vi etablerede denne nye fragter som svar på behov i markedet blandt et par af de store eksportører i Sverige. Vi havde svært ved at dække denne efterspørgsel alene ved at udnytte den tilgængelige kapacitet på de eksisterende kommercielle selskaber, så vi besluttede selv at tage affære. Og det viste sig altså, at der ikke har været problemer med at fylde flyene, der går én gang ugentligt på ruten. Der er alene tale om en charteraftale for strækningen fra Malmø til Charlotte, så vi har intet at gøre med import på ruten.
- Det smarte ved denne nye løsning er afgangstiden: Den er sent lørdag ud af Malmø, så flyet lander i Charlotte tidlig søndag morgen. Det er lige i rette tid til at nå sluttransport til en række destinationer i USA den efterfølgende morgen, mandag ? og senest tirsdag inden for et større område. Derfor fungerer denne løsning så godt.
Det var som sagt det svenske markeds store virksomheder, der stod fadder til denne service. Men helt fra starten har der været plads også til gods fra Danmark ? faktisk bidrager det danske fragtmarked med 20-30 procent af godset.
Danske visioner?- Det betyder jo også, at hvis de nuværende svenske kunder vokser i volumen, eller hvis vi har held til at ?lande? endnu én eller et par store kunder i Sverige, så er der ikke plads til det danske gods. Og da vi endnu ikke har slået på stortromme i Danmark for denne service, kan vi jo tro, at der ville være betydeligt mere at hente her. Sammenlagt kan det måske på et tidspunkt danne basis for en 2. frekvens på ruten, hvor den ene afgang ud af Skandinavien eventuelt kunne blive fra en dansk lufthavn, siger Torben Hartvigsen, der dog understreger, at dette indtil videre er luftige tanker.
- Men undertiden bliver ?luftige tanker? jo til bæredygtige projekter?
-----