Arbejdstid og trafiksikkerhed
- Det er fuldstændig uansvarligt, at vi har chauffører, der arbejder 70-80 timer om ugen, siger beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen om arbejdstidsdirektivet
- Det her handler grundlæggende om at øge trafiksikkerheden for alle, der færdes på vejene herhjemme og i resten af EU. Det er fuldstændig uansvarligt, at vi har chauffører, der arbejder 70-80 timer om ugen. Det vil jeg ganske enkelt ikke være med til. Vi skal undgå alle ulykker, men en ulykke, der skyldes en træt og udkørt chauffør, er helt utilgivelig, siger Claus Hjort Frederiksen i forbindelse med Folketingets behandling af EU-direktivet om arbejdstid
- Det handler også om at sikre ens konkurrencevilkår for alle i hele Europa. Fælles regler er en forsikring mod, at danske chauffører ender som sorteper på grund af ublu konkurrence og dumping fra øst. Vi kan ikke leve med, at danske vognmænd og chauffører bliver udkonkurreret, fordi udenlandske vognmænd lader deres chauffører kører non stop i ugevis.
- Jeg kan godt forstå, at det er surt, hvis nogle få har lagt deres liv an på indkomster baseret på en 70-80 timers arbejdsuge. Det holder bare ikke i længden. Vi er nødt til at sikre, at alle der arbejder i sektoren får sikkert og sundt arbejdsmiljø. Selv om det betyder, at der er nogen, der søger væk, fordi lønnen bliver mindre attraktiv, er jeg sikker på, at mange andre vil komme til, fordi der nu kommer ordentlige arbejdsvilkår.
- Endelig vil jeg gerne slå fast, at vi her i Danmark kun gennemfører akkurat det vi skal i forhold til EU-lovgivningen. Vi er altså ikke i gang med at indføre strammere regler end andre lande. Med de nye regler bliver der ens konkurrencevilkår for alle i hele EU, siger beskæftigelsesministeren.
-----