Digital tachograf til tiden i Danmark
Den digitale tachograf ? der erstatter den mekaniske køreskriver ? skal være installeret i alle nyindregistrerede lastvogne og busser i EU fra 5. august 2005. Men myndighederne i nogle medlemslande vil ikke være klar til den nye teknologi. Derfor kræver flere medlemmer af EU-parlamentets trafikudvalg nu, at den digitale tachograf udsættes igen.
Den digitale køreskriver kræver et chipkort for både virksomheden og for chaufføren for at fungere. Chipkortet udstedes af medlemslandenes myndigheder, og her er flere lande angiveligt bagud. Det gælder også med den teknologi, der skal til for at kontrollere data fra tachografen.
Danmark duksHos Rigspolitiets Færdselsafdeling forventer at være klar med såvel udstedelse af chipkort, som de nødvendige kontrolfaciliteter 5. august.
- Vi er tæt på at indgå en kontrakt med den underleverandør, der skal producere chip-kortene og vores kontrolsoftware, så jeg forventer, at vi er klar til tiden, siger chefpolitiinspektør Mogens Wilbert.
Han erkender dog, at det kræver, at underleverandøren kan levere varen.
Rigspolitiet forventer ingen problemer med uddannelse af medarbejderne.
- Udstedelsen af chipkortene kommer til at ske gennem motorkontorerne, hvor man i forvejen er vant til at indhente data og kontrollere id. Og vi er som organisation ret gode til at håndtere indførelsen af ny teknologi, siger Mogens Wilbert.
Han bekræfter at, politimyndigheder i andre EU-lande har svært ved nå det inden 5. august.
- Vi ved via vores samarbejde med politiet i andre EU-lande, at der er nogen, der halter mere bag efter end andre. Det er et stort projekt, og vi skal da selv lægge os i selen, hvis vi skal nå det, siger Mogens Wilbert.
Han påpeger, at indførelsen af den digitale køreskriver vil ske i takt med indregistreringen af nye lastvogne, og at teknologien derfor først får overvægt i løbet af en årrække.
Rigspolitiets Færdselsafdeling forbereder en informationskampagne i samarbejde med ITD, 3F og TUR, som lanceres på Transportmessen i Herning.
EU-Kommissionen afviser, at det er nødvendigt at udsætte indførelsen af tachografen, da man mener, at det er helt normalt, at der er tekniske og administrative vanskeligheder ved indførelsen af ny teknologi. Den slags forhindringer bliver alligevel først løst, når reglerne træder i kraft, hedder det fra Kommissionen.
-----