DTL-kritik af Toll Collect:
På et møde forleden i Berlin i den særlige ekspertgruppe, der følger udviklingen i den tyske vejskat, satte DTL sætte fokus på de skrappe forretningsbetingelser, som opkrævningsfirmaet Toll Collect har pålagt de registrerede vognmænd.
Forretningsbetingelserne går i al deres enkelthed ud på, at Toll Collect begrænser sit erstatningsansvar, hvis en OBU-fejl er årsag til, at en transportvirksomhed ikke kan overholde det aftalte tidspunkt for en transport og dermed risikerer et økonomisk tab. Hvis virksomheden afviser at acceptere de nye forretningsbetingelser, forbeholder Toll Collect sig ret til at opsige aftalen. Det vil sige, at man ikke kan fortsætte som registreret bruger og må aflevere sin OBU, forklarer DTL
Betingelserne må ændres- Både det tyske lastbilpoliti BAG og DTLs tyske søsterorganisation BGL har presset på for at få ændret de barske forretningsbetingelser, som bestemt ikke er befordrende for et samarbejde med transportvirksomhederne. For det europæiske transporterhverv, herunder det danske, er det et must, at Toll Collect enten tilbagekalder forretningsbetingelserne eller justerer dem i en retning, der er til at leve med for transportvirksomhederne, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.
Vanskeligt at fakturereHan er også utilfreds med, at regningen for at anvende OBUer ikke er specificeret. Specifikationen sendes først senere og kun månedsvis. Det gør det meget vanskeligt for transportøren at specificere regningen over for transportkunderne,? siger han.
De nye tal fra begyndelsen af februar viser, at der er installeret 3.031 OBUer i danske lastbiler.
Det samlede antal OBU i Europa er nået op på 371.173, oplyser DTL.
-----