Adræt Combo fra Opel
100 hestekræfter og drejningsmoment på 240 Newtonmeter er et respektabelt muskelbundt, når man taler varebiler. Men når et sådant ?urværk? sidder under motorhjelmen på Opels 1200 kilo tunge Combo Van, så er der kræfter i overskud.
Selv med fuld læs og en totalvægt på godt to tons er der ingen tegn på åndenød i Combo Van 1,7 CDTi.
Opel Combo Van fik en fortjent andenplads ved kåringen af årets varebil 2005.
Transport-Tidende har tidligere testet Opel Combo Van med en 1.3 liters common rail motor, der yder 70 hestekræfter og 170 Nm. Her var konklusionen, at Combo et ganske fornuftigt erhvervskøretøj, der har kræfter nok til normal dansk brug.
1.7-liters modellen, der holder sig lige under 100.000 kroner før moms, hæver tophastigheden fra 150 km/t til 170 km/t og tillader en mere dynamisk kørsel med et særdeles komfortabelt accelerationspotentiale.
Ganske bemærkelsesværdigt er det, at den store dieselmotor faktisk er mere miljøvenlig end lillebror. Combo Van 1.7 kører 19,2 kilometer på literen, mens 1.3-liters modellen kun kører 18,9. Udledningen af CO2 er også en anelse lavere på den store motormodel.
Serviceintervallet angives til 50.000 kilometer eller to år for begge motortyper.
Opel Combo låner teknik fra Opel Corsa. Køreegenskaberne er glimrende i såvel by som på små krogede landeveje, hvor Combo runder kurverne med elegance. Gælder det langfart på motorvej er Combo også et komfortabelt bekendtskab.
Motorstøjen er ikke så markant som i den tidligere udgave af Combo. Opel har forbedret støjisoleringen med en ny og bedre rumadskillelse mellem førerkabine og varerum.
Bag skillevægen finder man et lastrum på 1,78 m længde gange 1,30 meters brede. Mellem skærmkasserne 1,10 meter og lastrummets maksimale højde er 1,19 meter. Det svarer til en volumen på 2,4 kubikmeter.
Vælger man en Combo med halv rumadskillelse, kan volumen udvides ved at folde passagersædet sammen. Det giver en ekstra meter i længden og øger volumen til knap 2,88 kubikmeter.
ESP manglerSamtlige modeller har to airbags ved forsæderne. Sideairbags fås som ekstraudstyr. I varevognen er der ved forsæderne selestrammere og kraftbegrænsere på sikkerhedsselerne. Combo har højdejusterbart rat, tonede ruder, startspærre samt elektrisk fartafhængig servostyring som standard.
Førerkabinen er ganske rummelig og adgangsforholdene gode for klassen. Designet hører til i den bedre ende af varebilsspektret og udstyrsgraden ligger på niveau med det man kan forvente af en personvogn.
Den eneste markante mangel er fraværet af ESP (Elektronisk stabilitetsprogram), der vil klæde en bil med så mange kræfter. Men den detalje bliver der måske rådet bod på i fremtiden.
Testbilen:Motor:
4-cyl. 1.7 liters common rail turbodieselYdelse: 100 hk
Moment: 240 Nm
Topfart: 170 km/t
Pris: