Quickshift på Master og Trafic
PARIS ? Renault følger nu efter flere konkurrenter med introduktionen af et automatiseret gearskifte på Renault Master og Renault Trafic.
Renault markedsfører det automatiske gearskifte under navnet Quickshift, der leveres på alle Trafic og Master modeller med Renaults 2,5 liters dCi dieselmotor og sekstrins gearkasse.
Quickshift sparer ikke bare chaufføren for sliddet med kobling og gearstang. I modsætning til et traditionelt automatgear, der typisk øger brændstofforbruget med syv til 12 procent i forhold til et manuelt gearskifte, så sparer Quickshift brændstof. Ifølge Renault ligger besparelsen på helt op til 10 procent i forhold til et manuelt betjent gearskifte.
Quickshift består ? i lighed med tilsvarende produkter ? af en mekanisk computerkontrolleret gearskifterobot, der betjener det manuelle gear. Ud over brændstofbesparelsen forventer Renault også markant mindre slid på kobling og gearkasse, sammenlignet med en traditionel manuel gearkasse.
Transport-Tidende havde ved præsentationen af Quickshift lejlighed til at testkøre en Renault Trafic 140 dCi og to Renault Master-modeller med Quickshift.
Gearet betjenes via en traditionelt udseende gearstang på midterkonsollen ? men uden koblingspedalen (der er fjernet).
Der kan vælges mellem automatisk gearskifte eller manuelt gearskifte med sekventiel betjening. Endelig kan gearet stilles i ?N?eutral eller ?R?everse.
Søsters håndIndtrykket af Quickshift fra de forholdsvis korte testture var generelt positivt. Automatikken fungerede generelt gnidningsløst, og systemet passer nærmest sig selv. Men selve skiftet fra et gear til et andet kan især under kraftig acceleration tage lidt for lang tid, med en kortvarig (halvt til et helt sekund) og en mindre, men mærkbar deacceleration.
Det hjælper ikke at vælge det manuelle sekventielle gearskifte. Også her tager computeren sig rigelig god tid, før den fører ?chaufførens? ønsker ud i livet.
Forsinkelsen er på ingen måde kritisk ? hvis den er det, så kører chaufføren mere end råddent ? og skyldes et bevidst valg fra Renaults side. Bedre brændstoføkonomi og mindre slid på kobling og gear, kræver søsters hånd på gearstang og fod på koblingen.
Sammenlignet med tilsvarende produkter virker Renaults Quickshift forholdsvis færdigudviklet og veltilpasset uanset motorstørrelse.
-----