Forbedret KIA K2700
Designfilosofien for varevogne har traditionelt sat fokus på driftssikkerhed og lav pris. Komfort og sikkerhed var noget for personbiler. Den tankegang findes stadig i bilindustrien, og det er især tydeligt, når der er tale om varebiler fra fjernøsten, hvor overflødige dikkedarer som eldrevne sideruder, airbag og cd-radio bestemt ikke findes på listen over standardudstyr.
Men flere af de mest etablerede japanske mærker har for længst blødt op og nu følger de koreanske med.
Kia K2700 II er stadig en skrabet bil, også når det gælder udstyr. Men et delvist redesignet interiør højner komforten og efterlader indtrykket af en noget mere chaufførvenlig bil end forgængeren.
Køreegenskaberne er uændret og som man kan forvente af en baghjulstrukket bil med tvillinghjul ? altså bedst med lidt læs på ladet.
På motorvej er en tom K2700 et rigeligt livligt chaufførbekendtskab, men ellers kører den lille ladvogn nogenlunde civiliseret. Vende-radiussen er lille, og det er let at komme rundt selv i trange gader i bymidten.
Stadig skrabetPrisen ? en krone under 110.000 kroner før moms ? er stadig det tunge salgsargument for K2700. Og det kan ikke påstås, at man får meget bil for pengene. Det koster nemlig ekstra, hvis K 2700 II skal have komfortudstyr, som er en selvfølge i andre varebiler.
Centrallås og elektrisk rudehejs kan fås for kr. 4.000 ekstra. CD-radio koster 1.600 kroner. Aircondition lige under 10.000 kroner og kørelysautomatik koster 556 kroner. For blot at nævne en håndfuld af oplagte tilkøb fra ekstraudstyrslisten. Alle priser før moms.
Mere bekymrende er de sikkerhedsdetajler, der ikke engang findes på listen over sikkerhedsudstyr. ABS-bremser findes ikke, og en sølle airbag til chaufføren er heller ikke en mulighed.
På plussiden er at servostyring er standard.
K2700 leveres også i en King Cab- udgave med en ekstra halv meter kabineplads bag sæderne eller en Double Cab mandskabsvogn med plads til seks personer inklusiv chauffør.
Redesignet af kabinen er dog ikke komplet. Der mangler plads til papirarbejdet. Midtersædet kan vippes forover og har et lille bord på bagsiden. Men ud over handskerum og lommer i dørene, er der ikke afsat plads til chaufførens administrative opgaver, der som bekendt udgør en væsentlig del af arbejdsdagen i Danmark. KIA Motors har dog husket kopholderen.
KIA K2700 leveres med et standardlad i lakeret stål ? en løsning som er rigeligt sart over for dagligt slid. Men KIA har en træbund på listen over ekstraudstyr.
Totalvægten er 3200 kilo, og det giver en nyttelast på 1625 kilo fratrukket vægten af chauffører og madkasse. Ladet sidder bekvemt lavt placeret, så det er nemt at nå gods fra jorden.
K2700 vil næppe tiltale købere, der skal bruge en bil, der kører et trecifret kilometertal hver dag. Men KIA?s ladvogn vil fortsat finde brugere, der er tilfreds med et lille transportredskab til lidt af hvert i nærområdet.
Testbilen: KIA K2700 II 2.5 TCI Single CabMotor:
4-cyl. 2,5 liters commonrail turbodieselYdelse: 94 hk v. 3800 o/min
Moment: 220 Nm v. 2000 o/min.
Topfart: 126 km/t
Brændstofforbrug: 10 km/l. blandet kørsel
Pris: