Valg af organisatorisk model ved globalisering
Hvilke umiddelbart identificerbare faktorer er de vigtigste til forklaring af transport- og logistikserviceudbyderes valg af organisatoriske modeller ved gennemførelse af internationale aktiviteter?
Dette og mange andre interessante spørgsmål var udgangspunktet i et flerårigt projekt om udvikling af fremtidens transportkoncepter, der nu er afsluttet. Udviklingsprojektet, hvori en lang række forskningsinstitutioner, teknologiske servicecentre og virksomheder har deltaget, blev bl.a. omtalt på den seneste TØF godskonference i Fredericia. Projekterne har dels har været finansieret af Ministeriet for Videnskab, Tek-nologi og Udvikling under centerkontraktordningen og dels af de deltagende instituti-oner og virksomheder.
De afgørende faktorer kan opdeles i eksterne og interne. Til de førstnævnte hører bl.a. usikkerhed omkring sociale, politiske, økonomiske eller teknologiske rammer på såvel globalt som regionalt og lokalt niveau. I de interne faktorer indgår virksomhedens immateriel- og materielaktiver, virksomhedsstørrelse m.m.
For transport- og logistikserviceudbydere kan det konstateres, at rammemæssige usikkerheder, værtslandets politiske og økonomiske egenskaber, kulturforskelle mel-lem hjemland og værtsland og konkurrenceniveauet har haft betydning for deres valg af en organisationsmodel for gennemførelse af globale forretninger.
Små kulturforskelleRammerne for at drive erhvervsvirksomhed i eksempelvis de europæiske lande, karakteriseres ved en stor økonomisk og politisk stabilitet, hvor værtslande har libera-le politikker, hvor kulturforskellen mellem hjemland og værtsland ikke er stor, men hvor konkurrencen karakteriseres som benhård. Under disse omstændigheder fore-trækker transport- og logistikserviceudbydere at udføre internationale aktiviteter gen-nem fuldt ejede datterselskaber eller opkøbe andre transport- og logistikserviceudbydere. Fusioner og opkøb af store virksomhedsgrupper anvendes som middel til at kontrollere og reducere konkurrenceniveauet på det europæiske marked.
Modsætningsvis favoriseres kooperative modeller som eksempelvis joint ventures i regioner som Fjernøsten, hvor de politiske og økonomiske risici vurderes som høje, og hvor der ofte er meget restriktive politiske forhold og store kulturforskelle mellem hjemland og værtslande. Derudover kan også udviklingen af informations- og kom-munikationsteknologier påvirke valg af forretningsmodeller.
Stor variationSer man på evner og kompetencer, viser litteraturen eksempler på en stærk rela-tion mellem kernekompetencer og valg af en særlig organisatorisk forretningsmodel for globale aktiviteter. Når kernekompetencer skal bevares, foretrækkes helejede dat-terselskaber eller opkøb af/fusioner med konkurrenter. Men når nye kompeten-cer/kerneområder udvikles, eller når man ønsker at supplere sine kompetencer, fore-trækker virksomhederne at danne partnerskab med andre virksomheder. En virk-somhed kan godt samtidig anvende forskellige forretningsmodeller fra kortvarige alli-ancer til fusioner og opkøb samt helejede datterselskaber for at beskytte og/eller ud-vikle specifikke aktiver eller kerneområder.
Projektet viste også et andet interessant aspekt, nemlig kundens rolle i det organisatoriske modelvalg. Således kan transport- og logistikserviceudbydere være tvunget til at følge deres kunder på nye udenlandske markeder.
For transport- og logistikserviceudbydere har virksomhedens størrelse endvidere betydning for valget af organisationsmodeller for etablering i udlandet. Små og mellemstore virksomheder vil formodentligt oftere indgå aftaler uden kapitalinvestering, mens store virksomheder i reglen vælger en fremgangsmåde med kapitalindskud som fusioner og opkøb.
Den rigtige modelValget af forretningsmodel i forbindelse med internationalisering er en af de vig-tigste strategiske faktorer, en virksomhed konfronteres med. Transport- og logistik-serviceudbydere har anvendt forskellige organisationsmodeller til at udføre aktiviteter på det internationale marked, men der er i litteraturen ikke megen forklaring på, hvorfor man foretrækker den ene organisationsmodel frem for andre.
I det gennemførte projekt blev de vigtigste faktorer, der kan forklare valget mellem organisatoriskmodeller, identificeret. Institut for Transportstudier står gerne til rådighed for transport- og logistikserviceudbydere, der måtte have behov for hjælp i kon-krete overvejelser om det mest hensigtsmæssige valg af samarbejdsform.
-----