Lup på højresvingsulykker
Havarikommissionen skal analysere årsagerne bag de mange højresvingsulykker, hvor lastvogne påkører og ofte dræber cyklister
Havarikommissionen for vejtrafikulykker skal nu forsøge at finde årsagerne til, at de mange højresvingsulykker. Det nye blindzonespejl, der skal forbedre lastvognschaufførernes overblik ved højresving, har foreløbigt ikke sat sig de forventede positive spor i den triste ulykkesstatistik for højresvingende lastvogne. Derfor har DTL opfordret transportminister Flemming Hansen til at øge fokus på årsagerne til ulykkerne.
Havarikommissionen har i en foreløbig rapport opgjort antallet af højresvingsulykker med tunge køretøjer til 219 ulykker med personskade. Heraf endte 50 ulykker med dødelig udgang. Mere end halvdelen er sket i hovedstadsområdet.
DTL, der betegner antallet af ulykker som helt uacceptabelt, deltog i sidste uge i et møde i Færdselsstyrelsen om højresvingsulykkerne. De Danske Bilimportører, Dansk Cyklist Forbund, 3F, Rigspolitiets Færdselsafdeling, Havarikommissionen, Danmarks TransportForskning, Trafikministeriet, Statens Bilinspektion og Rådet for Større Færdselssikkerhed deltog også i mødet.
- Hvis vi skal vende kurven for antallet af trafikdræbte, er det helt afgørende, at der iværksættes initiativer på alle relevante områder. Derfor er det glædeligt, at Havarikommissionen fortsætter med en dybdegående analyse af årsagerne til de tragiske uheld. Det er også glædeligt, at rigspolitiet sammen med organisationerne vil udarbejde et videomateriale om, hvordan lastbilchauffører og cyklister skal forholde sig til hinanden i trafikken, udtaler DTL’s adm. direktør Erik Østergaard og lover at vognmandsorganisationen vil følge udviklingen nøje.
- Ingen kan holde til den nuværende situation med de mange dødsulykker, udtaler Erik Østergaard på organisationens hjemmeside.
-----