ITD tager fat på arbejdstidsdirektivet
Arbejdstidsdirektivet har til formål at minimere arbejdstiderne - og skal arbejdsmiljømæssigt medvirke til at beskytte chaufføren, påpeger ITD
Kravet er, at den maksimale ugentlige arbejdstid højst må være 60 timer, og at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid regnet over et halvt år højst må udgøre 48 timer.
ITD har sammen med en gruppe af medlemsvirksomheder udviklet og afprøvet værktøjer, som den enkelte virksomhed kan anvende til registrering af arbejdstidsdata og til simulering af den fremtidige rådighedstid.
Det første skridt på vejen til at få overblik over arbejdstidsdirektivets konsekvenser er at få registreret chaufførens arbejdstid. Til det formål har ITD udarbejdet et skema, hvor chaufførerne ud over den samlede køretid siden sidste daglige hvil også skal notere mængden af tid brugt på andet arbejde end kørsel, samt om der har været udført arbejde i natperioden.
De foreløbige undersøgelser indikerer, at det ofte vil være muligt at planlægge brugen af chauffører på en måde, så arbejdstidsreglerne uden problemer kan overholdes. Det kan være gennem chaufførbytte, afspadsering og evt. brug af chaufførvikarer, oplyser ITD og understreger, at kun ved at skaffe sig en detaljeret oversigt over arbejdstidsforbruget for de enkelte chauffører er det muligt at påbegynde den nødvendige optimering af brugen af chauffører og undgå problemer med arbejdstidsdirektivet.
-----