23948sdkhjf

Tvivl om maut-moral

Strid om effektiviteten af maut-kontrollen

Strid om effektiviteten af maut-kontrollen



Tyske transportvirksomheder hævder, at der foregår udbredt snyd med vejskatten på lastvogne, efter det tyske aktualitetsprogram ”Frontal” har påpeget en række problemer med kontrollen af vejskatten.

Den tyske vognmandsorganisation BGL har i en skarp pressemeddelelse krævet, at maut-snyd ikke bliver til et konkurrenceparameter, der koster de lovlydige transportvirksomheder livet.

Mistanken om massivt snyd skyldes, at det store maut-regnskab ikke stemmer. Ifølge den første måneds regnskab fra Toll Collect bliver tre ud af fire maut-pligtige kørsler, kørt af lastvogne, der er udrustet med maut-computer (On Board Unit – der automatisk indberetter kilometerforbruget til Toll Collect), mens en fjerdedel køres af lastvogne, der booker og betaler via de manuelle maut-terminaler. Internet Bookning tegner sig kun for tre procent.

Problemet er, at mindre end halvdelen af de maut-pligtige køretøjer i Tyskland er udstyret med OBU’en. Dermed virker den store overvægt af OBU-kørsler i maut-regnskabet mistænkelig. BGL mener, at det tyder på at hver fjerde lastvogn kører sort.

I det tyske trafikministerium afviser man kategorisk kritikken og påpeger, at der i januar blev kontrolleret 1,4 mio. lastvogne. Kun tre procent blev grebet i maut-snyd.

Maut-snyd burde ifølge de tekniske specifikationer for Toll Collect og lastbilpolitiets (BAG) kontrolsystem, være noget nær umuligt. Flere hundrede maut-galger over det tyske motorvejsnet affotograferer automatisk nummerplader på den trækkende enhed og kontrollerer om køretøjet er registreret i Toll Collects system. Hvis ikke rykker BAG’s maut-kontrollører ud.

Men det er åbenbart ikke nok. Bundesamt für Güterverkehr (BAG) vil i de kommende uger indlede såkaldte virksomhedskontroller, hvor man blandt andet vil bruge data fra køreskiver til maut-kontrol.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062