Tvivl om maut-moral
Strid om effektiviteten af maut-kontrollen
Tyske transportvirksomheder hævder, at der foregår udbredt snyd med vejskatten på lastvogne, efter det tyske aktualitetsprogram â€Frontal†har påpeget en række problemer med kontrollen af vejskatten.
Den tyske vognmandsorganisation BGL har i en skarp pressemeddelelse krævet, at maut-snyd ikke bliver til et konkurrenceparameter, der koster de lovlydige transportvirksomheder livet.
Mistanken om massivt snyd skyldes, at det store maut-regnskab ikke stemmer. Ifølge den første måneds regnskab fra Toll Collect bliver tre ud af fire maut-pligtige kørsler, kørt af lastvogne, der er udrustet med maut-computer (On Board Unit – der automatisk indberetter kilometerforbruget til Toll Collect), mens en fjerdedel køres af lastvogne, der booker og betaler via de manuelle maut-terminaler. Internet Bookning tegner sig kun for tre procent.
Problemet er, at mindre end halvdelen af de maut-pligtige køretøjer i Tyskland er udstyret med OBU’en. Dermed virker den store overvægt af OBU-kørsler i maut-regnskabet mistænkelig. BGL mener, at det tyder på at hver fjerde lastvogn kører sort.
I det tyske trafikministerium afviser man kategorisk kritikken og påpeger, at der i januar blev kontrolleret 1,4 mio. lastvogne. Kun tre procent blev grebet i maut-snyd.
Maut-snyd burde ifølge de tekniske specifikationer for Toll Collect og lastbilpolitiets (BAG) kontrolsystem, være noget nær umuligt. Flere hundrede maut-galger over det tyske motorvejsnet affotograferer automatisk nummerplader på den trækkende enhed og kontrollerer om køretøjet er registreret i Toll Collects system. Hvis ikke rykker BAG’s maut-kontrollører ud.
Men det er åbenbart ikke nok. Bundesamt für Güterverkehr (BAG) vil i de kommende uger indlede såkaldte virksomhedskontroller, hvor man blandt andet vil bruge data fra køreskiver til maut-kontrol.
-----