Maut flytter gods til jernbane
:Interessen for alternativer til lastbilen, når det gælder godstransport gennem Tyskland, er steget efter, at den tyske vejskat er blevet en realitet. Transit gennem Tyskland er typisk blevet mellem 1.000 og 1.500 kroner dyrere på grund af maut?en, og det har øget transportkøbernes fokus på omkostningerne.
- Vi oplevede allerede sidste efterår, da det stod klart at vejskatten blev en realitet 1. januar, en stor interesse for transport på jernbane. Og det er fortsat efter nytår, siger trafikchef Ralf Busch, Hangartner i Padborg.
Han kan ikke sætte konkrete tal værdien af den øgede godsmængde.
- Vi har en markant fremgang på omsætningen i januar, sammenlignet med samme måned sidste år. Men det er naturligvis påvirket af andre faktorer end bare maut?en, det skyldes også konjunkturerne i almindelighed, siger Ralf Busch.
Det er især på transittrafikkerne, men også på lange transporter til og fra det sydlige Tyskland, at effekten af den tyske vejskat er mærkbar.
Tendensen bekræftes af Kombi Dan?s adm. direktør Hans Raun, der dog er mere forsigtig.
- Da maut?en blev vedtaget i Tyskland for et par år siden, oplevede vi en meget stor interesse og forventede selv en øget volumen på 12 til 14 procent. Interessen er der stadig, men den er lavere end forventet, siger Hans Raun.
Han skønner, at volumen på den kombinerede trafik kun vil øges med mellem en og to procent på grund af vejskatten.
- Vi har fået lidt mere omsætning på Italien, og det kan skyldes maut?en, siger Hans Raun.
Rammer danske lastbilerTendensen kan også mærkes hos danske transportvirksomheder med speciale i landevejstransport.
- Vi kan spore en effekt af maut?en på enkelte varetyper. Det er især lavværdivarer, der er ramt af vejskatten. De kan simpelthen ikke bære den ekstra omkostning, siger adm. direktør Jan Sunde, Contino Transport A/S, Padborg.
Han påpeger, at vejskatten ikke kun er en fordel for jernbanen, men også gavner de østeuropæiske vognmænd, der har lavere omkostninger til chaufførlønninger og dieselolie.
-----