Ny fragtstatistik fra Københavns Lufthavn
Og som det første har lufthavnen nu udsendt sin fragtstatistik for 2004. De siger en samlet mængde på 335,649 tons ? en fremgang på 0 procent i forhold til året før.
Det lyder jo ikke lystigt; IATA?s statistik for Danmark taler om vækst på omkring de 14 procent, og Billund Lufthavn kunne prale med en fremgang på 21.7 procent. På verdensplan er væksten i luftfragten også oppe omkring de første tocifrede tal..
Men der er en forklaring på alt, siger Lars Korup:
- Det er så at sige en sammenligning mellem æbler og pærer, når vi sammenstiller tallene for 2003 og 2004. Forholdet er jo et, at vi på grund af en vanskelig implementering i SAS Cargo af et nyt IT-system ikke har været i stand til at rapportere vore månedlige mængder i 2004 efter januar, hvor det endnu var det gamle IT-system, der lå bag. Vi har derfor, sammen med blandt andre SAS Cargo, måttet gennemgå alle indrapporteringer fra hele året meget grundigt for nu at ende op med den statistik, vi har offentliggjort.
- Men gennem dette arbejde er det også konstateret, at fragtmængderne har været forkert opregnet i de tidligere år, og i hvert fald i 2003. Tallene for 2003 er afgjort for høje, og derfor er sammenligningen med 2004 en utaknemmelig sag, der ender med et ?0? i udvikling. Det er jo ikke sjovt, men når nu kendsgerningerne er lagt på bordet, og vi er enige om, hvordan vi fremover vil gribe tingene an, har jeg tillid til, at vi får en fremtidig rapportering, vi kan bruge til noget, og som vi kan stole på.
Flere fragtoperationer- Det er jo klart, at den stærkt øgede kapacitet, både Singapore Airlines Cargo og Korean Air Cargo har lagt på København i 2004 burde føre til en væsentlig fremgang, der altså desværre ikke honoreres i de tal, vi i dag har til rådighed. Men vi kan dog se, at både antallet af rene fragter-operationer, der er steget med 5.6 procent, og ikke mindst disse fragteres take-off vægt, der er røget op med 6.4 procent, nødvendigvis vil betyde, at vi er i vækst, siger Lars Korup.
Det er stadig transferfragten, der med sine i 2004 godt 68 procent er dynamoen i Københavns Lufthavn. Først når de nye tal sammenlignes til næste år vil det være muligt at se noget om, hvorvidt denne transferdel er i vækst eller aftagende. I de tidligere statistikker var transfer-delen faktisk aftagende, men det ses ikke, når man sammenligner 2003 og 2004.
Og sådan ligger så sagerne.
I 2004 løftede IATA-selskaberne 61,966 tons luftfragt ud af det danske marked. Billund Lufthavn har for 2004 rapporteret en samlede eksportmængde på 25,469. Lagt sammen med mængderne fra København antyder det omkrig 90,000 tons eksportluftfragt. Det skulle svare til, at IATA tegner sig for ca. 70 procent af den samlede eksportluftfragt ud af Danmark.
Og det er muligvis ikke helt skævt?..
-----