Godsbanen før år nul
Railion Danmarks adm. direktør Christian Thing lagde ikke skjul på, at godstransport på jernbane er unødvendigt besværligt, da han talte på andendagen af Transportøkonomisk Forenings Godskonference i Fredericia i slutningen af januar.
- Når det gælder liberaliseringen på europæisk plan, så er godsbanetransporten endnu ikke nået til år nul, sammenlignet med andre transportformer, sagde Christian Thing.
Han fremhævede den politiske interesse ? især i EU ? som positivt for godstransporten på skinner, men afviste EU-Kommissionens planer om at pålægge jernbanerne erstatningsansvar for eksempelvis forsinkelser.
- Den slags tiltag nytter ikke, hvis ikke EU-Kommissionen sikrer at de nationale regeringer liberaliserer adgangen til skinnerne, sagde Christian Thing.
Danmark er sammen med Sverige, Tyskland og Italien de EU-lande, der er nået længst i liberaliseringsprocessen. Et faktum, som Railion-direktøren påpegede var heldigt, fordi den liberaliserede nord-syd-akse udgør Danmarks vigtigste eksportmarkeder.
- Men der er selv her meget stor forskel på, hvor langt man er nået. Servicen i Sverige er langt foran Danmark ikke mindst fordi Banverket fører en meget proaktiv politik, sagde Christian Thing.
Han gennemgik den lange række af vanskeligheder, der følger med overgangen fra statsejet monopolvirksomhed, til privat drevet selskab på et marked med fri konkurrence.
- Hvis der er nogen, der er bevidst om jernbanens problemer, så er det jernbanen. Og der er helt basale forhold, som skal ændres først. Vi skal levere gods ?on time? og det vil sige vi skal op på en regularitet på 95 procent, transporttiderne skal reduceres og så skal medarbejderstaben kundeorienteres, sagde Christian Thing.
-----