Det har vi ikke tid til
Mange lever og ånder for deres virksomhed, og konkurrencen er så hård, at der ikke er plads til udskejelser af nogen art. Hver omkostningskrone vendes, hver ny mulighed for aktivitet forfølges prompte.
Den holdning har været med til at bringe dansk transport frem i verden. Man har været tvunget til at tænke kreativt og fastholde sin dygtighed. Men spørgsmålet er hvor længe den måde at gøre tingene på er holdbar - og tilstrækkelig.
Uddannelsesfolk ? især uden for branchen ? er overraskede over, at der i mange virksomheder er så lidt tid til andre ting end det daglige arbejde og slagsmålet om at holde konkurrenterne stangen.
Nu har regeringen så bebudet en massiv satsning på uddannelse og forskning for at sikre Danmark en god plads i fremtidens globale verden. Og her skal transportsektoren være med fremme for at sikre, at erhvervet får sin retfærdige del af de midler, som bliver øremærket til dette formål. Det, at branchen selv har kæmpet så hårdt for at holde sig fit for fight, skal ikke resultere i, at man bliver overset i uddannelses- og kvalificerings sammenhæng.
Men det kræver også, at hele transportbranchen erkender, at det ikke er spild af hverken tid eller penge at satse på uddannelse. Få virksomheder har nogensinde fortrudt, at man ofrede ressourcer på at blive dygtigere, men problemet er, at resultaterne ikke viser sig øjeblikkeligt. Det er en investering. Tiden kræver det.
-----