23948sdkhjf

Særtransportbekendtgørelsen er et hit

Der var rekordstort fremmøde da KRAN BLOK ERFA forleden holdt seminar i Odense om den nye bekendtgørelse om særtransporter. Over 200 deltagere, lige fra vognmænd, chauffører, leverandører af transportmateriel til transportkunder.

Bilinspektør Peter Dyrlund fra Færdselsstyrelsen indledte med en kort historisk gennemgang af udviklingen inden for lovgivningen omkring blokvognstransporter og gik tilbage til bekendtgørelsen om kørsel med blokvogne af 27. juni 1966. 30. april 1993 kom der et nyt cirkulære om transporttilladelser og i 1997 indtraf en stor forandring, da kom bekendtgørelsen om kørsel med blokvogne og mobilkraner.

Nu træder den nye bekendtgørelse om særtransporter i kraft i morgen den 1. februar og der med samles det hele i et regelsæt. De nye bestemmelser indeholder både lempelser og skærpelser for brugerne. Lempelserne er først og fremmest de mange overdimensionerede transporter som for fremtiden ikke kræver nogen tilladelse. Dertil kommer højere hastigheder for visse akseltryk for blokvogne. På siden for skærpelser kan bl.a. nævnes at der nu er krav om følgebil på særtransporter med en bredde på mere end 3,65 ved kørsel uden for motorvejsnettet samt nye krav til afmærkning af blokvognstransporter med hastighedsskilte på bagenden.

Ikke helt begejstret

Det er dog ikke alle kunder og brugere, der er begejstrede over den nye bekendtgørelse.

Hos en af de store udlejere af entreprenørmaskiner, C.N. Maskiner A/S i Ishøj siger driftsleder Niels Nielsen:

- Jeg har forståelse for mange af forholdene et langt stykke af vejen. Hvis situationen var, at der skete mange uheld med de brede transporter. kunne jeg forstå at der nu lige pludselig skal en følgebil med, når der f.eks. transporteres en fire meter bred bulldozer uden for motorvejsnettet.

- Men vi hører stort set aldrig om uheld med den slags transporter og vi har ikke mulighed for at få dækket den store ekstraomkostning til en følgebil. Det vil komme til at betyde et tillæg i størrelsesordenen 2500 kr. pr. flytning af en maskine med en bredde på mere end 3,65 meter. Udlejer vi en dozer med et fire meter bredt blad i en arbejdsdag betyder det en ekstra transportomkostninger på ca. 5000 kr., siger han.

Spilder arbejdstid

- Samtidig bliver det ikke fleksibelt med åbningstiderne på udstedelseskontorerne. Vore kunder bestiller mange gange maskinen efter klokken sytten og det er vel at mærke altid sådan at maskinen så skal være på siten næste dag inden arbejdstids start. Det er ikke muligt, når man først kan ansøge om tilladelsen efter klokken otte om morgenen. Så er der allerede forsvundet et stykke af arbejdsdagen. Vi bliver nødt til at indrette os efter det øvrige samfund, hvor der er sket store forandringer inden for de sidste år og alting skal være fleksibelt, siger Niels Nielsen, der er utilfreds med, at man ikke på et tidligere tidspunkt er blevet gjort opmærksom på, at der var forandringer på vej, så man kunne have gjort indsigelse i høringsperioden.

Nu håber driftslederen at sagen vil blive taget op af organisationerne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126