Eurovignetten på et bræt
Harmoniseringsforslaget har droppet kravet om øremærkning af indtægterne ? der blandt andet vakte modvilje i Danmark.
Den luxembourgske trafikminister Lucien Lux har meddelt, at hvis ikke trafikministrene på rådsmødet i april vedtager harmoniseringsforslaget, vil det luxembourgske formandskab ikke bruge flere kræfter på forslaget. Lucien Lux tager nu på rundrejse til en række medlemslande, hvor han vil forsøge at sikre opbakning til harmoniseringsforslaget.
Ny containerrute til SydamerikaDet chilenske rederi CSAV indsætter fem containerskibe i fast rutefart mellem Nordvesteuropa og Sydamerikas vestkyst. Det sker under navnet ?Euroandes? og drejer sig om ny containerservice mellem Nordvesteuropa, USA?s østkyst, Caribien og den sydamerikanske vestkyst. Der bliver afgang hver tolvte dag på ruten, der betjenes af fem mindre containerskibe med en kapacitet på 1120 TEU.
Gas på 300 spanske skraldebilerRenovationslastvognene i den spanske hovedstad Madrid er nok ikke blevet helt lugtfri, men 300 af dem hører nu til de mest miljøvenlige af slagsen. Iveco har afsluttet leveringen af en storordre på 300 lastvogne med naturgasmotor (CNG-motor) til driftsselskabet FCC (Fomento de Constucciones y Contarta S.A.), der varetager renovationen i Madrid.
CNG-motorerne fra Iveco forbrænder komprimeret naturgas i en såkaldt støkiometrisk proces, hvilket angiveligt bringer emissionen af skadelige stoffer og støjniveauet klart under værdierne i standarden Euro 5, der er gældende fra og med 2009.
Derfor har Iveco ? angiveligt som den eneste europæiske producent ? opnået godkendelse for alle koncernens CNG-motorer ifølge EEV-standarden (Environmentally Enhanced Vehicle = særdeles miljøvenligt køretøj).
I Madrid anvendes motorer af typen Iveco Cursor 8 CNG med 191 kW (260 hk).
Flåden af CNG-drevne renovationsbiler i Madrid er hovedsageligt sammensat af treakslede og toakslede lastbiler. Opbygningerne på de treakslede lastbiler med 26 t tilladt totalvægt har en kapacitet på 25 m³. Med deres korte akselafstand, en totallængde på kun 9,5 m og den tvangsstyrede efterløbsaksel er de meget manøvredygtige og velegnede til kørsel i bytrafik og på snævre gader i byens centrum.
Bedre kontrolEU-Kommissionens nye transportkommissær ,Jacques Barrot, benyttede sit første møde med Europaparlamentets transportudvalg, til at erklære, at han lagde lige så stor vægt på kontrol med anvendelsen og indførelsen af EU?s regler i medlemslandene, som udarbejdelsen af nye regler.
Det kniber nemlig gevaldigt med medlemslandenes iver for at implementere reglerne i den nationale lovgivning, men Barrot oplyste ikke, hvilke medlemslande, der halter bag efter.
Kommissionen vil derfor prioritere indførelsen af de gældende regler frem for udarbejdelsen af nye regler i arbejdsprogrammet for 2005.
Jacques Barrot?s udtalelse hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik:
DHL får million-kontraktDHL har indgået en to-årig kontrakt med Standard Chartered Bank om alle internationale transporter af bankens dokumenter og pakker til afdelinger over hele verden. Kontrakten køres af DHLs afdeling for Global Customer Solutions, der blev etableret i januar 2004 med det formål at give DHLs topkunder ét samlet kontaktpunkt i alle lande. ? Vi er imponeret over DHLs dygtighed og veludviklede geografiske netværk, der passer fint til Standard Chartered?s repræsentationer i Asien og over hele verden, udtaler bankens Peter Robertsen, Group Head, Strategic Sourcing and Vendor Management. ? Og vi følte os samtidig tiltrukket af at have ét kontaktpunkt over hele verden, der var specielt uddannet til at tage sig af vore opgaver.
Standard Chartered Bank, der er en af verdens førende internationalt findes i over 50 lande i Asien, Mellemøsten, Afrika, Storbritannien, USA og Sydamerika. Kontrakten har en værdi på flere millioner dollars.
-----