Konsolidering tak
DTL's nye direktør Erik Østergaard mener vognmandsbranchen overlever udfordringer med større enheder
Dansk Transport & Logistiks nye adm. direktør Erik Østergaard gav på Transportøkonomiske Forenings Godskonference i Fredericia i slutningen af januar, et bud på vognmandsbranchens udviklingsmuligheder i forhold til de store udfordringer og forandringer som transportsektoren står over for.
Han startede med at glæde sig over at udviklingsmulighederne er gunstige, fordi transportmarkedet er en vækstsektor.
- Men det er op til aktørerne i transportsektoren at udnytte de muligheder, der følger med væksten i godsmængderne. Det kommer ikke af sig selv, sagde Erik Østergaard.
Branchen bliver bedreHan mente, at erhvervet allerede har bevist, at det er i stand til at udvikle sig både effektivitetsmæssigt og produktmæssigt.
- Undersøgelser viser, at transportarbejdet på vej stiger med 2,6 procent om året, men lastvognenes kilometerkørsel kun stiger med 1,2 procent pro anno. Branchen bliver altså løbende bedre til at udnytte kapaciteten, sagde Erik Østergaard.
Han påpegede, at erhvervet står over for en lang række store udfordringer, der vil ændre hverdagen radikalt. Vejskatter, miljøzoner og øget konkurrence med EU-udvidelsen er blot nogen af udfordringerne.
- EU's nye arbejdstidsdirektiv træder i kraft om et par måneder. Sammen med den digitale køreskriver, betyder det formentlig et farvel til princippet om en bil en chauffør, sagde Erik Østergaard.
- Der er ingen tvivl om at branchen står over for store udfordringer. Hvis danske transportører skal overleve, så er der behov for konsolidering i større enheder. Jeg mener ikke, at det er afgørende, om det sker via netværkssamarbejde eller egentlige fusioner. Bare det sker, sagde Erik Østergaard.
SammenhængHan udtrykte tilfredshed over Københavns Kommunes opblødning omkring kravet om partikelfiltre i den planlagte miljøzone i hovedstaden, hvis blot lastvognen er udrustet med EURO4 motor, der er omtrent lige så effektiv til at reducerer udledningen af de sundhedsskadelige sodpartikler.
I den forbindelse efterlyste han incitamentsordninger, der fremmer overgangen til mere miljøvenlig motorteknologi.
Erik Østergaard efterlyste mere sammenhæng i de politisk bestemte rammer for erhvervet.
- Det er væsentligt, at transport- og trafikpolitikken bliver sammenhængende. Det er to sider af samme mønt. Det er afgørende, at vedligehold og udbygningen af hele vejnettet hænger sammen og ikke bare resultatet af, hvad hver enkelt kommune nu besluttter, sagde Erik Østergaard.
-----