Vognmænd frygter at blive kriminaliseret
På seminaret var der ikke udelt tilfredshed med over den nye bekendtgørelse blandt deltagerne.
En af de store udlejere af entreprenørmaskiner på Sjælland, C.N. Maskiner A/S i Ishøj hvorfra driftsleder Niels Nielsen deltog siger således til Trans Inform:
- Jeg har stor forståelse for mange af forholdene et langt stykke hen af vejen. Hvis det var sådan, at der skete mange uheld med de brede transporter kunne jeg også forstå, at der nu lige pludselig skal en følgebil med, hvis der f.eks. transporteres en fire meter bred bulldozer uden for motorvejsnettet, siger han og tilføjer:
- Men vi hører stort set aldrig om uheld med den slags transporter, og vi har ikke mulighed for at få dækket den store ekstraomkostning til en følgebil. Det vil komme til at betyde et tillæg i størrelsesordenen 2.500 kr. pr. flytning af en maskine med en bredde på mere end 3,65 meter.
- Udlejer vi en dozer med et fire meter bredt blad i en arbejdsdag, betyder det en ekstra transportomkostninger på ca. 5.000 kr. Samtidig får vi ikke fleksible åbningstiderne på udstedelseskontorerne. Vore kunder bestiller mange gange maskinen efter klokken sytten, og det er vel at mærke altid sådan, at maskinen så skal være på site'n næste dag inden arbejdstids start.
- Det er ikke muligt, når man først kan ansøge om tilladelsen efter klokken otte om morgenen. Så er der allerede forsvundet et stykke af arbejdsdagen. Vi bliver nødt til at indrette os efter det øvrige samfund, hvor der er sket store forandringer inden for de sidste år og alting skal være fleksibelt, siger Niels Nielsen der også er utilfreds med, at man ikke på et tidligere tidspunkt er blevet gjort opmærksom på, at der var forandringer på vej, så man kunne have gjort indsigelse i høringsperioden.
Nu håber driftslederen at sagen vil blive taget op af organisationerne.
Vi bliver kriminaliseretEn anden af deltagerne på seminaret var vognmand Thomas Petersen, der er indehaver af firmaet Thomas Petersen Taps, ApS, og som har transporteret mejetærskere rundt i landet i 30 år.
Han er meget utilfreds med de nye regler og siger til Trans Inform:
- Nu bliver vi nærmest kriminaliseret med de nye regler, hvis ikke vi ikke overholder dem til punkt og prikke.
Problemet er det nye skærpede følgebilskrav i den nye bekendtgørelse, som rammer Thomas Petersen, der dagligt transporterer mange brede mejetærskere. Konkret berører det vognmandens transporter med de store mejetærskere, som ligger på en bredde op til 3,90 m.
Hjulene pilles af- Nu bliver vi nødt til at pille hjulene af på alle de brede mejetærskere eller køre med følgebil, når vi kører uden for motorvejsnettet. Det giver kæmpe ekstraomkostninger ved mange transporter. Transporterne ændrer sig ikke, fordi vi har en følgebil med. Pludselig får vi den slags trukket ned over hovedet, og skal nærmest stå med hatten i hånden for at få lov til at drive forretning. Det tager gejsten ved at være vognmand, siger han og fortsætter:
- Havde vi været fem år længere fremme havde jeg nok valgt at afhænde min forretning. Samtidig er vi også begyndt at få udstedt tilladelser, hvor hastigheden er begrænset til 45 km i timen på hovedlandeveje. Det er helt galt, prøv at forestille dig hvordan det er at køre op ad f.eks. rute 13 med en hastighed på 45 km i timen. De øvrige trafikanter overhaler jo fuldstændig vanvittigt, hvilket afstedkommer mange livsfarlige situationer.
- Nu håber jeg, at myndighederne har hørt hvad jeg har at sige, og at det vil blive taget til efterretning. I alle de år vi har transporteret de brede mejetærskere har mine vogne aldrig været årsag til uheld på grund af de store dimensioner slutter Thomas Petersen.
-----