Endelig kom den nye bekendtgørelse om særtransport
Overvældende interesse for bekendtgørelsen Deltagerantallet til KRAN BLOKs se-minar i Odense slog alle rekorder
Endelig trådte den nye bekendtgørelse om særtransporter i kraft til stor glæde for nogle og til mindre glæde for andre.
Brancheforeningen KRAN BLOK ERFA afholdt derfor sidste i januar et seminar i Odense om den nye bekendtgørelse. Og interessen var enorm. Over 200 deltog lige fra vogn-mænd, chauffører, leverandører af transportmateriel, transportkunder til myndigheder.
Bilinspektør Peter Dyrelund fra Færdselsstyrelsen indledte med en kort historisk gennem-gang af udviklingen inden for lovgivningen omkring blokvognstransporter og gik helt tilbage til bekendtgørelsen om kørsel med blokvogne af 27. juni 1966, der var noget af det første egentlige regelsæt på området.
På det tidspunkt var der kun få blokvogne og heller ikke så mange transportopgaver i den kategori. Men den 23. april 1986 kom der et nyt cirkulære om kørsel med mobilkraner, der blev en milepæl for den branche. 30. april 1993 kom så et nyt cirkulære om transporttilla-delser og i 1997 indtraf en meget stor forandring: Bekendtgørelsen om kørsel med blok-vogne og mobilkraner.
Nu er den nye bekendtgørelse om særtransporter så trådt i kraft.
Den omfatter omsider det hele, det vil sige både overdimensionerede transporter og tunge transporter, så hele regelsættet er samlet.
Godt samarbejdeSom noget nyt er også mobilkraner og containertrucks omfattet af bekendtgørelsen.
I arbejdet med den nye bekendtgørelse har der været nedsat en arbejdsgruppe, som har deltagere fra DTL, Dansk Byggeri, politiet, Statens Bilinspektion, Vejdirektoratet og Færd-selsstyrelsen.
- Det har været et godt samarbejde, sagde Peter Dyrelund.
Der har været fokuseret meget omkring forholdene på papirgange, ledsagebiler og uddan-nelse. Selve lovgivningen omkrig følgebiler er ikke på plads endnu. Den slags skal forbi EU, og der er høringsfristen nu udløbet.
Ifølge Peter Dyrelund havde der ikke været nogen særlige anmærkninger, så dette vigtige kapitel forventes at kunne blive gjort færdig sidst på året. Der vil komme krav om såvel uddannelse af førerne på følgebilerne som et decideret autorisationskrav til udøverne.
Det springende punkt for følgebilsførerne er, at man i dag ikke har nogen som helst befø-jelse til at dirigere trafikken. Det er indtil videre kun politiet, der kan gøre det.
Både lempelser og skærpelserDe nye bestemmelser indeholder både lempelser og skærpelser for brugerne. Lempelser-ne gælder først og fremmest de mange overdimensionerede transporter, som for fremtiden ikke kræver tilladelse. Så længe transporten ikke overskrider 30,0 meter i længden, 3,30 meter i bredden, 4,10 meter i højde og holder sig inden for de 48 ton vogntogsvægt (al-mindelig registrerede køretøjer), er der tilladelsesfrihed. Dertil kommer højere hastigheder for visse akseltryk for blokvogne.
Det er også større tilladt vogntogslængde for belæssede autotransporter, bestående af forvogn og påhængsvogn. Godkendelse af blokvogne gælder nu i 14 måneder i stedet for som tidligere blot i 12 måneder.
Den tilladte tophastighed for mindre, tomme blokvogne er nu øget fra 70 km til 80 km i ti-men på motorvej, så køretøjerne kan følge de øvrige lastvogne. Vægtgrænsen for trans-port af meget lange emner med op til tre enheder på blokvogne er nu hævet fra 65 til 70 tilladt vogntogsvægt.
Ligeledes er det blevet lovligt at medbringe skærbordet til en mejetærsker i afmonteret tilstand, når ellers visse betingelser er opfyldt.
Antallet af ansøgningssteder er reduceret til otte, hvorved man vil kunne opnå en langt bedre og mere ensartet sagsbehandling. Alle de otte kontorer har fået nyt personale, og der er tre medarbejdere tilknyttet til hvert sted. Åbningstiden er der ikke ændret ved, men på seminaret i Odense var det et af de forhold, som blev berørt.
Måske vil det være muligt at lade et af de otte udstedelsessteder holde åbent i et længere tidsrum, så f.eks. vognmænd, der transporterer entreprenørmateriel - som ofte iværksæt-tes med meget kort varsel - kan blive tilgodeset.
Et vigtigt forhold, der også er blevet ændret, er muligheden for, at en kranvogn med en fastmonteret kran på min 25 tonmeter, med en tilkoblet påhængsvogn eller en sættevogn, frit kan køre med en totallængde på 23 meter i belastet stand.
Et af kravene til denne type transporter er selvfølgelig, at godset kræver kranens assistan-ce til på eller aflæsning.
Svært uden internetPå listen over skærpelser kan bl.a. nævnes, at der nu er krav om følgebil på særtranspor-ter med en bredde på mere end 3,65 ved kørsel uden for motorvejsnettet samt nye krav til afmærkning af blokvognstransporter med hastighedsskilte på bagenden.
Et af kravene i de nye bestemmelser er, at man ved enhver specialtransport skal medbrin-ge et udskrift fra Vejdirektoratets hjemmeside www.trafikken.dk. Dette udskrift må ikke væ-re mere end en måned gammel og skal sikre at chaufføren altid er opdateret vedrørende spærretider og andre betydende forhold for den valgte rute.
Dette tiltag er blevet meget aktuelt efter, at der ikke længere skal søges tilladelser til en lang række transporter. Så har tilladelsesmyndighederne ikke længere kontakt med dem, der udfører denne type transporter, hvorfor de pågældende selv må sørge for at holde sig orienteret om forholdene.
Tilladelse ingen selvfølgeAf skærpelser er også, at det ikke længere er en selvfølge, at der kan udstedes en særtil-ladelse. I bekendtgørelsen hedder det direkte at man skal dokumentere et behov over for myndighederne. Det har ikke tidligere været almindeligt, og det bliver også spændende at se, hvordan det vil komme til at gå - om det vil give anledning til problemer med udstedel-se af særtransporttilladelser i visse situationer. Man forventer i øvrigt, at den nye be-kendtgørelse efter et års tid vil blive taget op til en evaluering af alle de berørte parter.
-----