Protest mod arbejdstidsdirektiv
Udsigten til skrappe arbejdstidsregler for mobile medarbejdere vækker bekymring i vognmandskredse - vognmand Frank Segall søger støtte til protestaktion i åbent brev til transporterhvervet
EU-Kommissionens nye stramme arbejdstidsdirektiv for mobile medarbejdere - som bliver en del af dansk lovgivning i løbet af foråret, vækker alvorlig bekymring i danske vognmandskredse. Vognmand Frank Segall, Esbjerg, har sendt en e-mail til en lang række personer i transportsektoren med et kraftigt angreb på arbejdstidsdirektivet og opfordring til en samlet protestaktion.
Det åbne e-brev lyder:
Der bliver i år indført et "Arbejdstidsregulativ for mobile arbejdspladser".
Hovedpunkterne er:
1. Den gennemsnitlige arbejdstid pr. uge i en 4 måneders periode må maksimalt være 48 timer.
2.Ingen må arbejde mere end 60 timer i én uge.
Det er arbejdsgiverens ansvar, at dette overholdes. Det er også arbejdsgiveren ansvar at sikre, at medarbejdere, der evt. har ekstraarbejde ved siden af, ikke kommer over det tilladte antal timer. Arbejdsgiveren skal registrere medarbejdernes samlede antal arbejdstimer og gemme denne registrering i 2½ år.
Jeg mener dette regelsæt er et angreb mod den personlige frihed!
Jeg mener dette regelsæt gør det umuligt for personer, der ønsker at tjene ekstra penge / at tage et ordentlig nap, så de kan nå et mål eller indfri en drøm, ikke kan gøre det uden, at de kommer i konflikt med loven.
Jeg mener, at energiske personer i fremtiden får yderligere incitamenter til at arbejde "sort".
Jeg mener, at det bliver sværere at samle "den formue", der for de fleste skal til, hvis man ønsker at starte sin egen virksomhed.
Jeg mener, det bliver meget svært for mange af de danske virksomheder, der har rejsende montører og udstationerede medarbejdere, at få lønsomhed i de opgaver de udfører, samt at få lønmodtagere til at rejse ud, hvis det ikke er muligt at arbejde mindst 11 timer hver dag, når de er ude.
Jeg mener vi skal fastholde regeringen i dens mål:
Et rummeligt arbejdsmarked! Dette er efter min mening et arbejdsmarked, hvor der er mulighed for at udnytte de evner og den energi, det enkelte menneske har. Der skal være arbejdspladser for den, der ønsker at arbejde på nedsat tid. Der skal være arbejdspladser, hvor der tages særlige hensyn til svage. Og der skal være arbejdspladser, hvor de, der ønsker at tjene mange penge, kan gøre dette.
Jeg mener, at flittige unge danskere, der ønsker at forfølge en drøm om et godt og spændende liv med egen virksomhed eller indflydelse på egne muligheder for at tjene godt, vil få endnu en god grund til at flytte til et andet land.
Hvis velfærdet i Danmark skal bevares, må det ikke blive "forkert" eller ulovligt at være flittig.
Underskrevet vognmand Frank Segall
-----