23948sdkhjf

BAG sender Toll Collect i skammekrogen

Den tyske vejskat er blevet hverdag i transportvirksomhederne - men er langtfra problemfri

Den tyske vejskat er blevet hverdag i transportvirksomhederne - men er langtfra problemfri



Opkrævningen af den tyske vejskat - maut'en - kører for fuld kraft og indtægterne triller ned i den tyske statskasse i en lind strøm. Men selv om de frygtede massive tekniske problemer er udeblevet, så er maut-maskinen ikke helt fri for hverken teknisk eller politisk knas.

Siden maut-starten er der rapporteret om OBU'ere, der svigter uden chaufføren bliver advaret, elastisk kilometerberegning (til Toll Collects fordel, hvis læseren skulle være i tvivl) og datafejl i Toll Collects regninger, for blot at nævne nogle få.

Men det generelle indtryk er fortsat, at teknikken fra OBU'ere over internetbookning og til manuel bookning og betaling i maut-terminalerne fungerer tilfredsstillende, selv om der er et stykke vej til et 13-tal.

Skidt forvaltningskik

Et af de mere alvorlige problemer, der er dukket op efter maut-starten, er af juridisk karakter.

Det private maut-konsortium Toll Collect har udsendt nye skærpede forretningsbetingelser til de registrerede vognmandsvirksomheder.

Men en række vognmænd har afvist at underskrive de nye forretningsbetingelser, der begrænser Toll Collects erstatningsansvar og pålægger afbestillinger af maut-billetter et gebyr på ? 3.

Toll Collect har så reageret ved at opsige klagernes aftale. Det betyder, at virksomhederne reelt er henvist til den tidskrævende bookning og betaling af vejafgift via maut-terminaler på tankstationer.

Den tyske vognmandsorganisation har klaget til de tyske konkurrencemyndigheder - en klage, der ifølge normal forvaltningsmæssig praksis har opsættende virkning.

Men det har ikke bremset Toll Collects lyst til at opsige aftalen med de vognmænd, der ikke har returneret den nye forretningsaftale i underskrevet stand.

Derfor er det tyske lastvognspoliti BAG nu gået ind i sagen med en skarp irettesættelse af Toll Collect og krav om, at Toll Collect indstiller opsigelserne indtil konkurrencemyndighederne har truffet en afgørelse.

Dansk Transport & Logistik følger sagen.

- Vi hører gerne fra medlemsvirksomheder, der over for Toll Collect måtte have protesteret over de nye forretningsbetingelser, og som efterfølgende er blevet opsagt af Toll Collect, udtaler DTL's cheføkonom Ove Holm

Ove Holm deltager i den arbejdsgruppe, som EU-Kommissionen har nedsat til at følge den tyske vejskat. Gruppen mødes næste gang 24. februar.

Chaufføren hæfter

Et andet juridisk problem, er at den tyske lovgivning om opkrævning af motorvejsafgiften på lastvogne, pålægger chaufførerne hæftelse for ubetalt maut-gæld - op til et maksimum på 150.000 kroner (?20.000), hvis gælden ikke kan inddrives hos lastvognens ejer/brugervirksomhed.

Kravet over for chaufførerne vil således kunne gøres gældende ved konkurs eller sågar ved en betalingsstandsning.

Det har vakt vrede i tyske fagforeningskredse og serviceydelsesforbundet Ver.di (Vereinten Dienstleistungsgewerkschaft) kræver nu loven ændret.

- Chauffører skal fritages hæftelsen for ubetalt maut. Lovgiverne har her en klar pligt til at genoprette beskyttelsen af lønmodtageren, udtaler formanden Rolf Büttner, Ver.di.

Ver.di og andre fagforbund har allerede erklæret, at man vil yde medlemmerne uindskrænket retshjælp, hvis maut-konsortiet Toll Collect forsøger at opkræve maut-gæld hos chaufførerne.

Forbundstrafikministeriet i Berlin har dog afvist, at ændre lovgivningen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235