23948sdkhjf

EURO 4 - hvordan er forbruget i praksis

Vi har fået udleveret forbrugs-tallene på Danmarks første lastbil med en EURO4-certificeret motor

Vi har fået udleveret forbrugs-tallene på Danmarks første lastbil med en EURO4-certificeret motor



Vognmand Gert Jakobsen fra Hornslet fik i efterår leveret den første EURO4 lastvogn i Danmark en Scania R420.

Nu har den nye lastvognsversion kørt mere end 30.000 km hos transportfirmaet i Hornslet, og vi har derfor fået adgang til at se forbrugs-tallene på vognen.

Umiddelbart virker det som om EURO4 version har et lidt større brændstofforbrug end tilsvarende Scania trækkere med en EURO 3 motor på 420 hk.

Nu skal man tage i betragtning, at vi befinder os i vinterperioden, så en trækker til en tank-trailer som GJ Transports, vil måske have et større forbrug end et tilsvarende sætte-vognstog, hvor traileren er en presenningstrailer.

Over en afstand på ca. 34.520 km har EURO4 vognen et gennemsnitsforbrug, der svarer til, at der er kørt 2,86 km pr. liter brændstof.

Mere grøn kørsel

Vognmand Gert Jakobsen siger til Trans Inform, at det ikke er på grund af brændstoffor-bruget, at han har valgt en EURO4 version frem for en EURO3.

Det skyldes derimod ønsket om at køre mere grønt, med et mindre udslip, der er reduce-ret med op til 80 pct. af udslippet af skadelige stoffer fra en tilsvarende EURO3 motor. Samtidig er der to økonomiske forhold som gør sig gældende. Det ene er muligheden for at opnå rabat på motorvejsskatter i visse lande og det andet er en forventning om en høje-re gensalgspris, når en gang vognen skal afhændes som brugt. Her tæller det det også, at Scania'en uden partikelfilter kan køre inde i den påtænkte miljøzone i Københavns cen-trum.

Miljøcertificering

Gert Jakobsen etablerede sig vognmandsforretning med en enkelt trækker helt tilbage i 1982 og bevægede sig i 1985 over i nichen med tanktransport.

I dag har Gert Jakobsen Transport ApS en flåde på 16 trækkende enheder samt lidt over en snes tanktrailere og påhængskøretøjer.

For tiden arbejdes der på at få transportvirksomheden miljøcertificeret i henhold til ISO 14001.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078