Det er tvungen afspadsering
Formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd, Jens Tidemann, Hjørring, kalder det nye EU arbejdstidsregulativ for chauffører, der træder i kraft 23. marts i år, for tvungen afspadsering.
- De nye arbejdstidsregler for chauffører i EU er efter mit bedste skøn en måde at fordele den samme mængde arbejde på flere hænder, så man derved undgår overbelastning af den enkelte chauffør og overtidsbetaling. For vognmanden er det uden betydning, om han betaler pengene til Per eller Poul, og jeg tror heller ikke, der reelt bliver flere arbejdspladser. For hvor skal de nye arbejdspladser komme fra? Der er helt klart kun tale om en omfordeling af det eksisterende arbejde på flere arbejdstagere, fremfører Jens Tidemann.
- De nye regler bliver især vanskelige at overholde for indenrigs vognmænd. De får det svært, fordi overtid nu bliver konverteret til normaltid, og chaufførerne faktisk dermed tvinges til at afspadsere.
- Det kan også blive problematisk for de mindre vognmænd at have så mange chauffører ansat, at de nye begrænsninger i arbejdstiden kan gennemføres. Men her er der naturligvis altid den mulighed, at man kan anvende vikarbureauer eller måske låne sig frem hos en kollega. Derimod bliver det lidt lettere for eksportvognmændene, fordi de som regel allerede har indført et fri-ugesystem. For os betyder det nye direktiv ikke så meget, forklarer han.
- Jeg tror heller ikke på, at der kommer så mange nye chauffører i arbejde på den konto, som det er sagt i dagspressen. Situationen er jo i dag den, at danske transportvirksomheder i stigende grad etablerer sig i udlandet for at kunne ansætte chauffører til lavere løn.
Arbejdstid neutraliserer udflagning- Jeg tror faktisk, at de nye arbejdstidsregler og udflagningen til dels opvejer hinanden, og at nettoresultatet bliver nul flere chauffører i arbejde. De nye chaufførjob, der bliver omtalt, er sikkert opstået, fordi virksomheder flager ud og fyrer de danske chauffører, siger Jens Tidemann og vurderer:
- Den kraftige udflagning vil fortsætte, indtil danske vognmænds konkurrenceevne bliver forbedret, og det er jo op til politikerne at gøre noget ved den sag. I dag går der - både i Danmark og i udlandet - 3,56 kroner for hver kørt kilometer direkte ned i statskassen, og der er ikke noget at sige til, at det er stærkt konkurrenceforvridende, når transportkøbere sammenligner det danske transporterhvervs prisniveau med udenlandske konkurrenters. Det er baggrunden for, at virksomhederne flager ud, og det kan kun begrænses, hvis afgiftsniveauet i Danmark sættes ned.
- Vil man beholde et transporterhverv i Danmark - som alle er afhængige af fungerer - så bliver politikerne nødt til at tage skeen i den anden hånd og hjælpe os til en bedre udgangsposition på det europæiske transportmarked, tordner FDL-formanden
Skrivebordsarbejde- Det nye arbejdstidsregulativ er i øvrigt heller ikke problemfrit, og jeg mener, det bærer præg af skrivebordsarbejde. Der er usikkerhed om, hvordan reglerne skal tolkes, hvordan de skal håndhæves, og hvem der skal kontrollere os. Vi skal for eksempel udfylde et skema, der skal gemmes i to år, mens køreskiverne kun skal gemmes ét år, så allerede dér er der risiko for fejltagelser.
- Så spørgsmålene om hvordan reglerne kommer til at påvirke vores dagligdag er talrige, slutter Tidemann.
-----