23948sdkhjf

Økonom valgte at blive vognmand

Det er kombinationen af held og dygtighed, der får en virksomhed til at køre godt. Samtidig spiller medarbejderne en afgørende rolle, mener 38 årrige Hans Jørgen Høeg, der er vognmand i Bjerringbro.

Det er kombinationen af held og dygtighed, der får en virksomhed til at køre godt. Samtidig spiller medarbejderne en afgørende rolle, mener 38 årrige Hans Jørgen Høeg, der er vognmand i Bjerringbro.



Vognmand Hans Jørgen Høeg fra Jørvi Transport a/s i Bjerringbro fik næsten virksomheden i dåbsgave. I hvert fald har Jørvi Transport a/s altid været en del af hans tilværelse lige siden faderen havde babyen med i lastbilen og til, at Hans Jørgen Høeg år efter blev færdig på universitetet som økonom. Han kan køre lastbilen og har det store kørekort, og han træder til i travle situationer.

Selv er han ikke i tvivl om, at han valgte sit job selv, da han i 1993 begyndte professionelt i Jørvi Transport, for han følte sig aldrig presset ind i familiefirmaet. I det hele taget gav hans far gav ham fuldstændig frihed til at afprøve sine ideer og evner.

Derfor var det også en stor sorg, da hans far Jørgen Kristensen døde af lungekræft i 1997 lige før sin 61 års fødselsdag.

Selv kalder Hans Jørgen Høeg forholdet til faderen for "helt unikt", og efter moden overvejelse valgte Hans Jørgen Høeg at føre firmaet videre. Det har han bestemt ikke fortrudt, selv om han ofte mangler sin fars sparring. Men han er aldrig blevet træt af lastbiler, logistik og "det at få det hele til at virke til kundens tilfredshed". Han er vognmand med liv og sjæl.

I september 2001 flyttede Jørvi Transport til det nye, velindrettede domicil lidt uden for Bjerringbro, hvor de 18 ansatte næsten kan kigge ned på pumpefabrikken Grundfos, der er en mangeårig og god kunde.

60.000 leveringer om året

Firmaet Jørvi er stiftet i 1965 i Bjerringbro, hvor der blev købt en fragtbil til ruten mellem Bjerringbro og Esbjerg. Siden 1970 har Jørvi Transport været tilknyttet JP Gods, det der i dag hedder Transportgruppen A/S, hvor det landsdækkede rutenet sikrer mange kunder en transport til tiden.

Jørvi Transport kører primært ruterne inden for de to første cifre af postnumrene 88 og 89. De kører hele døgnet, og på årsplan bliver det til mellem 50.000 og 60.000 leveringer. Travlheden fordeler sig på forår og efterår, men i starten af 2005 har chaufførerne haft mere travlt end ventet.

Firmaet råder over 11 biler, fem trækkere, 10 trailere, seks forvogne, to hængere og to varebiler.

- Vores styrke er, at vi har fordelene ved at være små, men samtidig stordriftsfordelene ved at være en del af et stort netværk. Og det betød f.eks. noget, da vi valgte at få scannere i alle bilerne. Ved den investering nød vi godt af stordriftsfordelene, fortæller Hans Jørgen Høeg, der for nylig ansatte en sælger.

- Sælgeren skal finde nye kunder til firmaet og prøve at finde skræddersyede og fleksible løsninger. Og det har givet resultat. Vi har fået ny kørsel, hvilket er nødvendigt, for konkurrencen er hård. Samtidig lægger vi vægt på, at varerne når kunden til tiden frem for, at vi er dem, der er allerbilligst på markedet, siger Hans Jørgen Høeg.

Stykgods til erhvervskunder

Jørvi Transport kører populært sagt med alt det, der kan transporteres på en lastbil. Fra jern i mange størrelser til pumper, træ, pakker, paller og andet stykgods.

- Vi betjener primært erhvervskunder, og generelt satser vi mest på indenrigstransport, hvor jeg vurderer, at vi stort set kan løse en hvilken som helst opgave, siger vognmanden, der jonglerer velkendt med forkortelserne EDI og POD - nutidens tekniske løsninger til transportsektoren, som Hans Jørgen Høeg håber rækker lidt ind i fremtiden.

- Det var f.eks. Grundfos, der fik os til at indføre EDI, elektronisk dataoverførsel. Vi vil gerne være med på udviklingen og er glade for, at vi nu har et system, der er nemt at bruge og som er både sikkert og rationelt for både kunde og leverandør.

- Via Track and Trace kan kunden booke os online, og kunden kan tjekke online, hvor varen er i øjeblikket, og hvornår varen når frem og til hvem, den er afleveret. Chaufførerne bruger scannerne i bilerne undervejs, men kommer dog stadig hjem med den skriftlige kvittering på, at en vare er leveret, for sådan er det i henhold til dansk lovgivning.

- Når vi har den skriftlige kvittering, scanner vi den ind i vores eget system og har en POD eller Proof of Delivery, hvilket er en dokumentation på, at transporten er udført tilfredsstillende. På POD´en fremgår dato, klokkeslæt og hvem, der har modtaget varen. Det betyder også, at vi præcis kan gå tilbage og se, hvornår en vare er leveret og til hvem. Det giver en høj sikkerhed og service.

Den rette personlige indstilling

Hans Jørgen Høeg taler gerne og varmt om sine chauffører. Der er ikke tvivl om, at medarbejderne betyder meget for virksomhedens omdømme og professionalisme:

- Jeg har nogle stabile, fleksible og pålidelige medarbejdere. Både herhjemme på kontoret og i bilerne. Vore 13 chauffører er vores ansigt udadtil, og de skal kunne mere, end mange regner med. Kunden skal opleve en helhed fra orden bestilles til varen er leveret. Derfor skal chaufførerne opføre sig ordentligt overfor kunderne, og de skal passe på lastbil og varer. Vi skal holde, hvad vi lover, ellers skal vi meddele kunden, hvis der opstår forsinkelser f.eks. på grund af trafikuheld eller punktering. Jeg er nok lidt ærekær dër, men jeg vil have, at kunden har en oplevelse af en ordentlig service.

- Det betyder helt konkret, at mine chauffører kun har telefoner i bilerne - ikke med sig ud af bilen. For når chaufføren afleverer en vare til kunden, skal kunden ikke forstyrres af en telefon. Kunden skal have chaufførens fulde opmærksomhed. Den holdning og indstilling til service skal mine chauffører have, for service er meget vigtig, når vi vil gøre en forskel.

Ægtefællen som sparringspartner

Mange vognmænd har deres hustru med i virksomheden, men sådan er det ikke i Bjerringbro.

- Min hustru arbejder som sygeplejerske på børneafdelingen på Viborg Sygehus. Det er fint nok, at vi ikke er afhængige af det samme indtægtsgrundlag og samtidig får forskellige indtryk i løbet af dagen. Jeg bruger hende som sparringspartner. Kvinder har altså en anderledes synsvinkel på mange ting, bl.a. hvis jeg har nogle overvejelser omkring personale, vurderer Hans Jørgen Høeg.

- Virksomheden fylder meget i mit liv, men familien er vigtigst. Siden vi hentede vore to børn på nu ni og syv i Columbia, har jeg syntes, at der skal være tid til børnene. Og jeg er stolt af dem, siger vognmanden og kigger glad over på reolen med de to billeder af smukke piger med spræl i øjnene, mens han tilføjer, at han nu tager spansk på HF, så et gensyn med Columbia bliver lettere, når han kan sproget.

- Jeg holder fire ugers ferie om året, og dér slukker jeg mobiltelefonen det meste af tiden. Mine medarbejdere er selvstændigt tænkende individer, og de kan klare sig selv. Det handler om at tale ordentligt om tingene i det daglige.

Fascineret af lastbiler

- Det er rigtigt sjovt at være vognmand, og det er det jeg allerhelst vil. Jeg er stadig fascineret af de store lastbiler og synes, at sådan en kan være rigtig pæn. Og jeg er fascineret af at få tingene til at gå op i en højere enhed. At udnytte materiellet i sin helhed, så vi leverer varen til tiden og har tilfredse kunder, siger Hans Jørgen Høeg, hvis økonomiske rolle sætter sine spor. Budgetopfølgninger og et konstant økonomisk overblik over virksomheden hører med til at have fingeren på pulsen.

- Det er en kombination af held og dygtighed, når en vognmandsforretning kører. Efterhånden som kunderne bliver mere og mere professionelle, kræver det også mere af os som vognmænd. En større grad af professionalisme og teknisk udstyr. Kunsten er at vælge de rigtige investeringer, vurderer Hans Jørgen Høeg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158