23948sdkhjf

Stena Nautica-sagen kører videre

Juridisk grundlag for vognmands-sag mod Stena – men forældelsesfristen udløber snart

Juridisk grundlag for vognmands-sag mod Stena – men forældelsesfristen udløber snart



Sagen om tabt arbejdsfortjeneste for de vognmænd, der blev tilbageholdt på Stena Nautica, da skibet den 16. februar 2004 stødte sammen med den polske færge Joanna ud for Varberg, har nu taget yderligere en drejning. Den danske ekspert i søret, advokat Alex Laudrup, København, har på foranledning af ITD og DTL gennemgået sagen og vurderer i nu, at der er juridisk grundlag for at anlægge sag mod både Stena Line og det polske rederi Joanna Shipping Limited, da søforhøret har godtgjort, at der var skyld på begge sider. – Men det kan ikke lade sig gøre at føre sag på grundlag af det nuværende dokumentationsmateriale for tabt arbejdsfortjeneste, påpeger Alex Laudrup – det er for tyndt. Alt afhænger af, om vognmændene vil være i stand til at stille med tilfredsstillende dokumentation, og situationen er desværre den, at omkring 2/3 af kravene stadig ikke er tilstrækkeligt underbygget. Der er et års forældelsesfrist for denne type sager, og vi er ved at nå deadline, så nu skal der handles hurtigt. For at undgå at sagen falder på grund af forældelse, kan man naturligvis forespørge, om rederierne er villige til at forlænge fristen. Ellers må man udtage stævning i henholdsvis Sverige og Polen. Men der er udgifter forbundet med den fremgangsmåde, og det er nu op vognmændene, om de vil fortsætte sagen på det grundlag, siger Laudrup.

Chefjurist hos DTL, Henriette Skaastrup, siger til e-nyt: - ITD og DTL har indtil nu kørt sagen på vegne af vore medlemmer, og hurdlen er helt sikkert så lang tid efter at fremskaffe dokumentation, der holder. Vi har fået cirka halvdelen af de implicerede vognmænd til at dokumentere deres krav om tabt arbejdsfortjeneste, og det materiale har Alex Laudrup haft lejlighed til at vurdere. Hans vurdering foreligger nu og vil blive videresendt til de involverede medlemmer. Hvis sagen kan køres videre, og vognmændene beslutter sig til at fortsætte, er det op til dem at samle interessenter og sørge for den nødvendige juridiske bistand. DTL har ingen advokater og kan derfor ikke føre retssag, men er selvfølgelig fortsat behjælpelig i den udstrækning, vi kan. Nu afventer vi så vognmændenes endelige stillingtagen, slutter Henriette Skaastrup.

Ebbe Nielsen, Codan, der havde 14 lastvognstog forsikret, oplyser, at Codan har reserveret 8 millioner kroner til dækning af de bjergningsudgifter, som rederiet vil belaste de ombordværende vognmænd og gods-ejere med, fordi der i forbindelse med ulykken er dømt havari grosse. – Vi mener ikke, der er basis for at afvise kravet fra rederierne om at betale vognmændenes del af omkostningerne, så det vil vi gøre. Vi har på grund af den usædvanlige sag afgivet løfte til vognmændene, som ikke kommer til at mærke det hverken på forsikringerne eller på selvrisikoen, siger Ebbe Nielsen, Codan, der sammen med Tryg har mellem 80 og 90 procent af transporterhvervet som kunder.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081