En helt ny transportverden
Det gælder både landevejstransporten og nærskibsfarten. Begge transportformer står overfor stigende godsmængder og krav om effektivitet.
- Short sea shipping er vokset lige så hurtigt målt på godsarbejdet, som lastbilen i perioden 1995 til 2002 ? nemlig 25 procent. Short sea shipping løfter 40 procent af de tonskilometer, der produceres i Europa, mens lastbilen kører med 45 procent. Det er en ganske pæn andel til skibsfarten, mente direktør Peder Gellert, DFDS Tor Lines.
Den nye direktør for Dansk Transport og Logistik Erik Østergaard slog fast, at vognmandserhvervet allerede er nået langt ? ikke mindst ved forbedringer af effektiviteten.
- Undersøgelser viser, at transportarbejdet på vej stiger med 2,6 procent om året, men lastvognenes kilometerkørsel kun stiger med 1,2 procent pro anno. Branchen bliver altså løbende bedre til at udnytte kapaciteten, sagde Erik Østergaard, som samtidig så udfordringer som vejskatter, miljøzoner, EU-udvidelsen og EU?s nye arbejdstidsdirektiv.
- Sammen med den digitale køreskriver, betyder det formentlig et farvel til princippet om én bil én chauffør, sagde Erik Østergaard.
EU paradoksEU fik ingen blide ord fra skibsfarten. Michael Lund, Danmarks Rederiforenings repræsentant i EU vurderede, at transportsektoren i Bruxelles ikke opfattes som en industri, men som et problem. Jernbanen anses som den store fiasko, fordi de mange politiske tiltag for at effektivisere området er fejlet. Lastbilen betegnes som den skyldige, fordi den har været så succesfuld, selv om hovedproblemet er de store trængselsproblemer på vejnettet, mens skibsfarten ses som den store frelser, hvor markedet er frit og velfungerende. Derfor ønsker man politisk at flytte godset hertil, samtidig med, at man vil indføre subsidier og planstyre godsstrømmene via Marco Polo programmet.
-----