En helt anden arbejdstid
Hidtil har chaufførerne ikke været omfattet af arbejdstidsreglerne, men det nye såkaldte gummihjulsdirektiv indebærer, at chauffører skal til at arbejde på en anden måde. Der stilles store krav til vognmandsvirksomhederne, for at få det til at gå op i en højere enhed. De får et endnu større behov for nøje at kunne planlægge kørslen og det, som hedder chauffør-logistikken.
Med de nye regler kan en chauffør simpelthen ikke nå at køre så meget som før.
Det åbner for et regnestykke om, hvor mange chauffører, vi så kommer til at mangle herhjemme. Helt op til 5.000 lyder et bud, og nogle mener endda at tallet kan vise sig, at blive endnu højere, fordi de stramme regler gør det sværere for chaufførerne at tjene ekstra ? og dermed mindre tiltrækkende at arbejde som dansk chauffør.
Med i regnestykket hører også, hvordan reglerne vil påvirke udflagningen, og nogle mener, at regler og udflagning i nogen grad vil neutralisere hinanden.
ITD er allerede i gang med at udvikle værktøjer, som virksomhederne kan bruge bl.a. i form af indsamlede data for transporter i 2005 som udgangspunkt for planlægningen og der arbejdes med tanken om chaufførbyttestationer på strategiske steder.
Meget afhænger af, hvor effektivt overholdelsen af de nye regler bliver kontrolleret i de forskellige EU-lande, men under alle omstændigheder udgør de nye regler en udfordring, som kan vendes to veje: Et problem, som man kan skælde ud over, eller en række krav, som tvinger virksomhederne til at nytænke.
-----