23948sdkhjf

Får i ulveklæder

Selv i off-roaderens eget hjemland USA henslæber de fleste firehjulstrækkere en natur-fri tilværelse. Visse opgørelser viser, at kun hver 10. offroader jævnligt forlader asfalten, og set over et helt bil-liv, så vil to tredjedele aldrig få mudder i dækmønstret.

Statistikken er næppe bedre i dagens Danmark, hvor firehjulstrækkeren er mere populær end nogensinde.

Derfor burde Hyundais tohjuls-trukne Tucson heller ikke overraske. Den leverer det eftertragtede rå offroader-look kombineret med civiliserede køreegenskaber på fast vej.

Men både små og store knægte har svært ved at skjule skuffelsen, når de erfarer, at Tuscon praler lidt rigeligt.

Prisbasker

Drengedommen er dog lidt uretfærdig.

Hyundai Tucson ? der faktisk også findes i en firehjulstrukket udgave ? er en komfortabel og velkørende bil til en særdeles rimelig pris. Knap 140.000 kroner før moms for Van-udgaven med 112 hk dieselmotor.

Kan man nøjes med en benzinmotor, kan Tuscon Van endda fås for sølle 125.000 kroner før moms.

Ønsker man træk på alle fire sutter, så koster det 25.000 ekstra.

Kabinen er velindrettet med god plads, men materialevalget er lidt rigeligt plastik-agtigt. Den smidige to-liters dieselmotor i testbilen har med 112 hk og et moment på 250 Nm kræfter nok til at trække den godt halvandet ton tunge Tuscon rundt på danske veje, uden at føreren får sved på panden.

Spænder man en tungt lastet trailer efter, så rækker kraftoverskuddet formentlig ikke til sportslig optræden på motorvejen.

Brændstofforbruget er respektable 14,3 km/l.

Varerummet er traditionelt opbygget med flad bund og den lovpligtige afskærmning bag chaufførsædet i plexiglas.

Testbilen: Hyundai Tuscon Van 2.0 CRDi GL 2WD

Motor: 2-liters commonrail turbodiesel

Ydelse: 112 hk

Moment:

250 Nm
Topfart: 165 km/t
Brændstofforbrug: 14,3 km/l

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067