Din egen motorvej til uddannelse
Mange af disse forsætter har noget BURDE i sig, og noget, som man er alene om, og som på godt jysk er træls at sætte i gang.
Hvorfor ikke prøve med et forsæt, som man i det mindste ikke er ene om, og måske endda som en ekstra gevinst kunne være sjovt. Og man kunne jo starte på arbejdspladsen, her vil man i det mindste sjældent være alene om at føre det ud i livet.
Og det har jeg selv tænkt at gøre i år ? involvere andre i mit arbejdsmæssige nytårsforsæt: Jeg vil tegne et kort.
Og det skal ikke være et af de sædvanlige geodæiske med lande og landegrænser. Men det ligner lidt alligevel. Jeg vil lave et uddannelseskort. Erstat landene med uddannelser og grænserne med eksamener og merit, og man er et stykke af vejen.
Samtidig er det godt at starte med et (næsten) nyt år foran sig. Det kan faktisk sammenlignes lidt med ens første skoledag, som vi nok alle husker - for de fleste med stor forventning, færdigpakket skoletaske, men hvor ende-produktet dengang lå langt ud i fremtiden.
Hvor mange af os vidste eksempelvis på hvilke hylde, vi erhvervsmæssigt ville havne. Og vidste vi det før vi afsluttede i 9 klasse? Hvor bevidste var vi om, at se det indre kort og ens ?uddannelsesrute? foran sig?
Hvis man ulejliger sig bare lidt med at søge efter uddannelser, vil man finde enormt mange anvisninger på muligheder. Så uddannelsesverdenen er ikke ubetrådt og uden muligheder, højst uigennemskuelig. Bruger man internettet i sin søgning vil man ved at taske ordet ?uddannelse? på en af søgemaskinerne få 1.3 mio. henvisninger - og dette alene på dansk!
Prøv at finde vejMan kan ikke sige, at uddannelsesverdenen er uden veje og stier, men det kan være temmelig tidskrævende at finde vej mellem dem og vælge den rigtige. Prøver man nu at indskrænke sin søgning lidt ved aktivt at vælge: ja, jeg vil gerne finde noget uddannelse indenfor transportområdet, i sig selv et positiv tilvalg, vil man ?kun? få 236.000 henvisninger til mulige kanaler, hvor man kan lede videre. Bruger man bare 1 minut på hver, vil man skulle bruge 165 døgn uden søvn og pauser for bare at komme rundt én gang. En temmelig umulig opgave.
For at finde vej i mulighederne som aktivt uddannelsessøgende må man gøre noget. Og de mange muligheder siger måske også lidt om, hvorfor så mange opgiver at finde vej bare til én uddannelse overhovedet. De aktive bruger typisk deres netværk og lytter på folk og uddannelsesmennesker, de har tillid til, hvilket i sig selv er en fornuftig ting at gøre. Og alle vi uddannelsesinstitutioner, hvoraf jeg jo selv repræsenterer én, er da også alle gode og professionelle til at beskrive ?vores? respektive tilbud af uddannelser på forskellige hylder.
Vi må tegne et kortEnkelte af os vil have fokus på transport som hovedområde, endda på udvikling af transportuddannelser som TUR (Transporterhvervets UddannelsesRåd) og DTA (Danmarks Transport Akademi), men ingen af os vil kunne have det fulde overblik over alle uddannelser, som man kan have gavn af indenfor transporterhvervet. Og hvordan de fungerer i praksis. Derfor må det at tegne et uddannelseskort være et projekt, hvor vi hver i sær med vores ekspertise går ind og bidrager til kortet med vores ?byer?, dermed vil det også blive nemmere at lave nogle gode og lige motorveje mellem de største og med gode anvisninger på velegnede sideveje til mindre byer. Så man som vejkørende kan vælge præcis de byer, man har lyst at besøge og den nemmeste vej til dem.
For at skitsere rammerne eller måske havene omkring uddannelseslandene viser nedenstående skitse i meget forenklet form de uddannelseslande, der kan være relevante indenfor ?vores? erhverv at kortlægge, beskrive og ikke mindst at lave veje mellem, hvor læseren venligst bedes huske min indgang om, at ingen enkelt person til fuldkommenhed vil kunne vide alt om uddannelse. Og husk: nu går jeg og forhåbentlig mange andre i gang med at lave uddannelseskortet for transportbranchen.
-----