En værdig nummer to
Det var kun ganske få points forspring, der sendte VW Caddy ind på førstepladsen ved kåringen af Årets Varebil 2005. Nummer to blev helt fortjent Opel Combo, der som Caddy udmærker sig ved at leveres både i person- og varebilsudgaver ? ab fabrik vel og mærke.
Det betyder nemlig typisk, at der er kælet lidt mere for chaufføren end i rendyrkede varevogne. Samtidig med at varebils-dyder som todelte bagdøre, skydedør i siden (ekstraudstyr) og et regulært varerum giver lidt ekstra brugsværdi, sammenlignet med de personbiler, som importørerne ombygger.
Opel Combo Van sælges oven i købet til en særdeles attraktiv pris. Den testede 1,3 liters CDTi model kan erhverves for 87.865 kroner før moms.
Opel Combo låner teknik for Opels rappe lille Corsa og det kan mærkes, når man sætter sig bag rattet. Køreegenskaberne er glimrende i byen og især på små krogede landeveje, hvor Combo æder kurver med glubende appetit. Og gælder det en lang køretur på motorvejen, så kan Opel sagtens være Combo bekendt.
Nøjsom motorDen lille motormodel med en 1.3 liters common rail motor yder 70 hestekræfter og 170 Nm ? ikke overdådigt kraftoverskud, men rigeligt til de flestes brug. Brændstofforbruget er tilmed særdeles respektable 18,9 kilometer på literen i gennemsnit. Opel angiver selv forbruget ved såkaldt extra-urban kørsel til hele 23,25 kilometer per liter. En ganske interessant detalje med olieprisernes himmelflugt in mente.
Udnytter man lasteevnen på 800 kilo, kommer den lille motor dog på hårdt arbejde og det kan høres, når det går op ad bakke.
Men støjen er ikke så markant, som i den tidligere udgave af Combo. Opel har forbedret støjisoleringen med en ny og bedre rumadskillelse mellem førerkabine og varerum.
Combo Van kan også leveres med en 1.7 liters CDTi motor, der yder 100 hk ? som Transport-Tidende tester i februar.
Opel opgiver serviceintervallerne for de nye common rail motorer til 50.000 kilometer eller to år.
Lastrummet er 1,78 m langt og 1,30 m bredt. Afstanden mellem skærmkasserne er 1,10 m og lastrummets maksimale højde er 1,19 m.
Samtlige modeller har to airbags ved forsæderne. Sideairbags fås som ekstraudstyr. I varevognen er der ved forsæderne selestrammere og kraftbegrænsere på sikkerhedsselerne. Combo har højdejusterbart rat, tonede ruder, startspærre samt elektrisk fartafhængig servostyring som standard.
Den eneste er ESP ? en lidt kedelig detalje, som Combo deler med VW Caddy Van.
Testbilen:Motor:
4-cyl. 1.3 liters common rail turbodieselYdelse: 70 hk
Moment: 170 Nm
Topfart: 150 km/t
Pris: