ADP fastholder positionen
Fremgangen i omsætning var dog beskeden, idet man sidste år nåede 17,17 mio. tons, men ADP er godt tilfreds i betragtning af, at flere af forretningsområderne ikke har udviklet sig som forventet for ADP, som rummer Frederica, Nyborg og Middelfart havne
Væksten er især sket inden for flydende bulk og containertrafik.
Gødningsproduktion væk@År 2004 har været et anderledes år for Associated Danish Ports A/S. Kemira GrowHow A/S? beslutning om at lukke gødningsproduktionen i juli 2004 har berørt Associated Danish Ports A/S og vil gøre det i årene fremover. Vi forventer et fald i tonnagen på ca. 3-400.000 tons årligt. Vi beklager selvfølgelig Kemira GrowHow A/S? beslutning, men vi må som havn indstille os på, at verdenen er under kontinuerlig forandring, og at det for os, som er et led i transportkæden, kan betyde forandringer. Det er derfor vores opgave at være omstillingsparate, fortæller Jens Peter Peters, adm. direktør i Associated Danish Ports A/S - Trods lukningen af gødningsproduktionen har vi alligevel formået at skabe fremgang, primært inden for containerområdet. Stadig flere varer transporteres i containere og trailere, fastslår han.
- 2004 nåede væksten op på 21 pct. på dette markedsområde. Inden for tør bulk har vi haft et fald. Det skyldes prisen på korn og produktets manglende kvalitet, og vi har selvsagt ingen indflydelse på sådanne faktorer. En stor del af Associated Danish Ports A/S? godsomsætning er flydende produkter med råolien fra Nordsøen som et vigtigt element. Nordsø-olien udviste en fremgang på 578.791 tons, altså en stigning på ca. 5 pct.. Efter et lille dyk i tonnagen i 2003 er vi nu på rette spor igen, siger han.
Den enkelte havneGodsomsætningen i Fredericia nåede i 2004 16.8 mio. tons mod 16.6 mio. tons i 2003, mens godsomsætningen i Nyborg i 2004 nåede 464.180 tons mod 564.196 sidste år. I Nyborg har der været pæne tonnager på stål og skærver, mens der har været et lille fald inden for fyldende bulk. Samtidig er der forventninger til Middelfart Trafikhavn, som nu hører under Fredericia Havn, har nu været åben for erhvervstrafik i ca. et år.
- For at tilpasse os fremtiden har vi arbejdet målrettet på at skabe nye rammer for fremtidig vækst. I Fredericia er der etableret nye pakhuse til løsvarer, og Vesthavnen er blevet opgraderet og forberedt til nye stykgodsaktiviteter. Desuden har vi optimeret trafikforholdene i Fredericia, f.eks. har vi lavet opmarchbaner til lastbiler, som afhenter foderstoffer. I Nyborg er infrastrukturen blevet forbedret, så det nu er muligt at tilbyde kranløft med de store mobilkraner overalt i Nyborg, siger Jens Peter Peters.
-----