Rekordinteresse ved særtransportseminar
KRAN BLOK ERFA afholdt lørdag et seminar i Odense om den nye bekendtgørelse om særtransporter.
Deltagerantallet slog alle rekorder, da KRAN BLOK ERFA, afholdt særtransportseminar i Odense i weekenden. Der var over 200 deltagere, fordelt over vognmænd, chauffører, leverandører af transportmateriel og transportkunder.
Bilinspektør Peter Dyrlund fra Færdselsstyrelsen indledte med en kort historisk gennemgang af udviklingen inden for lovgivningen omkring blokvognstransporter og gik tilbage til bekendtgørelsen om kørsel med blokvogne af 27. juni 1966.
30. april 1993 kom der et nyt cirkulære om transporttilladelser og i 1997 indtraf en stor forandring, da kom bekendtgørelsen om kørsel med blokvogne og mobilkraner.
Nu træder den nye bekendtgørelse om særtransporter i kraft i morgen den 1. februar, ogder med samles det hele i et regelsæt. De nye bestemmelser indeholder både lempelser og skærpelser for brugerne. Lempelserne er først og fremmest de mange overdimensionerede transporter som for fremtiden ikke kræver nogen tilladelse. Dertil kommer højere hastigheder for visse akseltryk for blokvogne. På siden for skærpelser kan bl.a. nævnes at der nu er krav om følgebil på særtransporter med en bredde på mere end 3,65 ved kørsel uden for motorvejsnettet samt nye krav til afmærkning af blokvognstransporter med hastighedsskilte på bagenden.
-----