Sikke et år
I år er ingen undtagelse, selv om nogle af opgaverne denne gang godt nok ser massive ud.
Hvor vi sidste år hilste EU-udvidelsen velkommen og følte globaliseringen på tænderne, er begge dele nu hverdag. Den nye udvikling slår igennem her og nu med store krav også til transportvirksomhederne. De står overfor en udvidet konkurrence, hvor omkostningerne mere end nogensinde afgør sagen ? og spørgsmålet er, hvad der skal til for, at vi fortsat kan være med. Vi har potentialet, og på mange områder er der lovende udsigter. Transportopgaver bliver der i hvert fald ingen mangel på. Men hvem kommer til at løse dem?
Det helt afgørende er, at danske transportvirksomheder får nogle rammebetingelser, så vi er nogenlunde på lige fod med konkurrenterne. Herhjemme har vi aldrig været bange for fri konkurrence, men det kræver at skatter, afgifter og regler ikke bebyrder erhvervet mere her end i udlandet. Der er behov for opbakning til de danske firmaer, som kæmper kampen ? både politisk og folkeligt. Et heppekor frem for sure kritikere. For selv om der er fine udsigter lige om hjørnet, skal vi passe godt på ikke at blive hægtet af i svinget. Det er en fælles opgave.
Ind på skolebænkenDer er ikke grænser for, hvad vi alle sammen skal være verdensmestre i, hvis vi lytter til de mange råd fra regeringen, organisationerne, konsulenterne, eksperterne, revisorerne, advokaterne, rådgiverne og så videre.
At drive virksomhed er i dag næsten lige så krævende som at udføre en blindtarmsoperation med en tre-i-ener ? i hvert fald, hvis man skal lytte til alle.
Og alligevel er der ingen vej udenom. Udskilningsløbet er i gang, det er de skrappeste, der vinder eller måske de heldigste. Men selv heldet har det med at finde dem, der leder efter det. Alle halser af sted for at nå det hele ? hvad det så end er. For hvem vil overhales indenom.
Men måske er tiden snart inde til at stoppe op et øjeblik og se på, hvad det egentlig er, vi har gang i alle sammen. Måske er det nu vi skal finde inspiration til at gøre tingene på en anden måde.
Herhjemme har vi altid været gode til at løse opgaverne lidt smartere end de fleste andre, men i dag er verden er rykket tættere på og ved at komme på omgangshøjde, måske endda foran. Så det kan være, at vi skal rykke tre felter tilbage og tanke ny inspiration, ny viden og ny kreativitet. Vi skal ind på skolebænken igen og have en dosis ny power, så vi ruller lettere. Erfaringen viser, at der ikke er mange genveje til succes, men der er al mulig grund til at løfte blikket en tak højere og få øje på nye muligheder - nye discipliner at være verdensmestre i.
Det er intet tilfælde, at dansk design er efterspurgt verden over. Vi er også helt gode til at designe effektiv transport. Og det kan være ligeså godt som selv at udføre hver eneste del af den rent fysisk. Vi skal kunne det hele, men ingen siger, at vi behøver gøre det hele selv.
-----