Mautpremiere uden skandaler
De mere eller mindre fromme ønsker ? der givetvis har været udbredte i transporterhvervet ? om et nyt kapitel i den tyske maut-skandale med tekniske nedbrud og nye udsættelser, faldt på knastør grund, da opkrævningen af vejsafgiften gik i gang ved årsskiftet.
Premieren forløb praktisk taget smertefrit for maut-konsortiet Toll Collect og det tyske trafikministerium og dermed er den slunkne tyske statskasse endelig garanteret en ekstra indtægt i milliardklassen. En indtægt, der nu må udgiftsføres blandt andet af det danske transporterhverv.
Hos ITD oplyser sektionsleder Anders Jessen på dag fem, at maut-starten kun har givet anledening til få tilbagemeldinger om problemer fra medlemmerne.
- Det fungerer langt bedre end frygtet, siger Anders Jessen.
OBU-mangelDet har siden november, stået klart, at de tekniske problemer var løst. Den eneste alvorlige hindring, var udsigten til væsentligt færre monterede On Board Units ? de maut-computere, der monteres i lastvognene og som automatisk indberetter kilometerforbrug til Toll Collect ? end den planlagte halve million.
Der var kun monteret omkring 300.000 OBU?ere ved årsskiftet og derfor frygtede branchen, at de alternative afregningsmetoder: bookning på internet eller manuelt betaling via maut-terminaler ? ville blive overbelastet.
Men maut-køerne ved bookingterminalerne er udeblevet.
- Vi har modtaget få rapporter om ventetid ved enkelte maut-terminaler, men kun i korte perioder, fortæller Anders Jessen, ITD.
Små knasterPremiere-weekenden var dog ikke helt problemfri. 500 lastvognschauffører indkasserede en maut-bøde, fordi de kørte på motorvejene uden at have betalt.
Maut-snyd straffes med bøder fra ? 75 og helt op til ? 20.000 i grove tilfælde.
Den elektroniske overvågning af motorvejsnettet fra maut-broer, hvor nummerpladerne aflæses optisk og tjekkes i Toll Collects database, gør det let for maut-politiet at udpege de lastvogne, der snyder på maut-vægten.
Men det er åbenbart ikke alle, der snyder bevidst.
Den tyske vognmandsorganisation BGL beretter om fejl på flere maut-computere i lastvogne (OBU?ere). Tilsyneladende virker OBU?en som den skal, men reelt indberetter den ikke data til Toll Collects system, og det koster chaufføren en bøde.
Flere chauffører er angiveligt blevet stoppet af Bundesamt für Güterverkehr (BAG) som snydere, selvom deres OBU?er tilsyneladende fungerede korrekt.
Det er også muligt at gå ufrivilligt i bødefælden ved manuelt bookning på maut-terminaler.
- En bookning skal afvikles inden for et bestemt tidsrum. Selv om tidsfristen typisk er tre gange så lang tid, som selve kørslen tager, så er der flere der er kommet galt af sted, fordi de ikke har indtastet hviletider ? specielt det lange otte-timers hvil kan volde problemer. Er kørefristen overskredet, så er man forpligtet til at trække en ny billet.
Der er også flere ? især udenlandske chauffører fra lande, hvor man ikke taler de fire sprog, som anvendes på mautterminalerne - der har haft problemer med at indtaste de korrekte oplysninger, fortæller Anders Jessen, ITD.
Han anslår, at kun omkring halvdelen af de lastbiler, der kører på de tyske motorveje i øjeblikket, er udrustet med OBU?ere, der automatisk indberetter kilometerforbruget til Toll Collect.
- I takt med, at en større andel får monteret OBU?ere, så vil spidsbelastning ved maut-terminaler og på internettet, formentlig høre fortiden til, vurderer Anders Jessen.
Der har også været mindst et tilfælde, hvor det ikke var muligt, at booke maut via internettet.
Toll Collect undskylder sig med overbelastning af systemet.
I ITD anslår man, at kun omkring halvdelen af de lastbiler, der kører på de tyske motorveje i øjeblikket, er udrustet med OBU?ere, der automatisk indberetter kilometerforbruget til Toll Collect. - I takt med, at en større andel får monteret OBU?ere, så vil spidsbelastning ved maut-terminaler og på internettet, formentlig høre fortiden til, vurderer Anders Jessen.
-----