Rekordår for VW gulpladebiler
Varebilssalget gik forrygende for de danske bilimportører sidste år. Samlet set blev der indregistreret godt 44.000 varebilser i 2004, hvilket er 40 procent flere end året før. En stor del af salgsfremgangen skyldes, at interessen fra private købere er eksploderet.
Det har man også mærket hos Semler-Gruppen, der står bag importen af Volkswagen, Audi, Seat, Skoda og mere eksotiske bilmærker som Porche, Lamborghini og Bentley.
Eksempelvis er Porsche-salget mangedoblet over de seneste to år ? ikke mindst takket være den ekstreme offroader Porche Cayenne, der hovedsageligt er indregistreret på gule plader. VW-søsteren Touareg er også gået som varmt brød på gule nummerplader.
Volkswagen varevogne har øget salget 3.260 til 7.169 (med forbehold, da de endelige tal for 2004 fra Centralregistret for Motorkøretøjer ikke foreligger endnu).
Fremgangen skyldes først og fremmest introduktionen af den nye Touran-MPV, der er solgt i næsten 2.900 eksemplarer. Firehjulstrækkeren Touareg har fordoblet antallet af indregistreringer på gule nummerplader til godt 500 biler.
VW Touareg har først og fremmest tiltrukket private bilkøbere, der har fravalgt bagsæderne. Men Touran Van har trods personvogns-anerne også tiltrukket mange erhvervsbrugere.
Ægte gultMen også den ægte varevogn VW Caddy er faldet i markedets smag, med 1.361 indregistrerede varebiler. Et ganske pænt resultat for en helt ny bilmodel. Hos Semler-Gruppen erkender man blankt, at VW-mærket har savnet en lille varebil til det danske marked.
Fornyelsen af Volkswagens produktprogram er også kommet varevognsklassikeren VW Transporter til gode. Her er der indregistreret 1.947 varebiler mod 1.613 i 2003.
Semler-Gruppen forventer ikke at interessen fra private gulpladebilkøbere vil fortsætte opad.
- Privatmarkedet er formentlig tæt på at være mættet, men vi forventer fortsat fremgang på erhvervsmarkedet, siger Bent Rosendal, Volksvagen Varevogne & busser.
Målrettet salgVolkwagen har traditionelt været et stærkt mærke, når det gælder erhvervskøretøjer. Ikke mindst på grund af et godt produkt-ry hos erhvervskunderne. Men markedspositionen, der sidste år gav Skandinavisk Motor Co. A/S, en markedsandel på godt 17 procent, kræver også målrettet salgsindsats og her opruster Semler-Gruppen.
34 af koncernens godt 50 VW-forhandlere er udvalgt som VW-erhvervscentre, hvor der er salgspersonale, der kun varetager erhvervssalg ? både firmavogne (personvogne) og varevogne. Personalet er specielt udvalgt.
- Vi rekrutterer og uddanner selv sælgerne til erhvervscentrene. Den første betingelse, er at de aldrig må have solgt personvogne ? så er de ødelagt, siger salgs- og marketingsdirektør Bent Rosendal, Volkswagen Varevogne & busser.
Den barske karakteristik af personbilssælgere skyldes, at personvognssalg traditionelt ikke kræver opsøgende arbejde af sælgeren. Kunderne kommer selv ind af døren.
- Salg af erhvervsvogne kræver opsøgende arbejde og en langt bredere indsigt. Både i virksomhedernes arbejdsvilkår og ikke mindst i økonomi og finansiering, siger Bent Rosendal.
-----