23948sdkhjf

Det er let at snyde

Med den store udflagning af danske lastvogne til Tyskland samtidig med, at Tyskland som følge af mautens indførelse er udtrådt af vignetsamarbejdet, er spørgsmålet om betaling af vejbenyttelsesafgift begyndt at trænge sig meget på - hvem der kontrollerer det?

Flere vognmænd har henvendt sig til os og spurgt, hvad de skal gøre for at der sker noget. De danske vognmænd kan nemlig slet ikke konkurrere med udenlandske vognmænd, der ?glemmer? at betale vejbenyttelsesafgift i Danmark. Ifølge gode kilder forlyder det blandt chaufførerne på udflagede lastvogne, som kører ind i Danmark, at man ikke behøver at købe dagsbilletter til dækning af vejbenyttelsesafgiften, fordi der så godt som aldrig finder kontrol sted. Samtidig med, at det er konkurrenceforvridende, mangler pengene også i den danske statskasse.

Vi har forelagt spørgsmålet for Vicedirektør Morten Lindbo, DTL, der har følgende kom-mentarer

-: DTL er også bekendt med forlydender om, at udenlandsk indregistrerede lastbiler ser stort på at betale vignetafgiften i Danmark. Helt tilbage fra starten af 2004 gjorde DTL skat-teministeren opmærksom på, at der hér eksisterer nogle forhold, som klart kunne blive konkurrenceforvridende for danske transportvirksomheder, hvis ikke kontrollen er i orden. Ministeren forsikrede os om, at Told og Skat i samarbejde med Rigspolitiet overvåger situ-ationen, men at man ikke på daværende tidspunkt kunne konstatere nogen afvigelser, der indikerede decideret snyd fra udlændinges side. Det gjaldt både de foretagne kontroller og det registrerede provenu fra vignetordningen, siger han.

Oprigtig tvivl

Morten Lindbo siger videre: DTLs seneste møde med skatteministeren fandt sted den 7. januar i år. Ministeren nævnte, at der tilsyneladende sælges færre vignetter i Danmark. DTL har derfor efter mødet igen gjort opmærksom på vore oprigtige tvivl om den manglen-de kontrol af udenlandske køretøjers brug af vejbenyttelsesbeviser, og om kontrollens kva-litet med hensyn til at sikre provenuet fra de udenlandske køretøjer. DTL har i sin argu-mentation også støttet sig på de seneste tællinger på grænserne foretaget af ITD, som viser, at der har været tale om en markant vækst i antallet af udenlandske køretøjer. DTL er derfor stadig af den opfattelse, at myndighederne har et stort stykke arbejde at gøre på dette område.

- Det er samtidig en torn i øjet på transporterhvervet, at danske transportvirksomheder sta-dig lægger penge i statskassen på grundlag af den gamle vignetordning, som om den gjaldt i alle de tidligere vignetlande - samtidig med at man under den nugældende tyske vejskat brandbeskattes for kørsel i Tyskland. Transporterhvervets bidrag til statskassen til "ingenting" kan tælles i millioner af kroner, og uanset størrelsen af dette beløb er det mo-ralsk skandaløst, at regeringen fortsat lader denne pengemaskine løbe, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062