En mand der er værd at vente på
Bestyrelsen i DTL var ikke i tvivl om, at her var noget af det rigtige, da man nåede til Erik Østergaard i jagten på Michael Svanes afløser som direktør for vognmandsorganisationen. Og da kemien ydermere passede i usædvanlig grad hele vejen rundt, var posten hans, også selvom han ikke kunne tiltræde straks. ? Det siger vist ret klart, at vi er overbevist om, at vi i Erik har fået den rette mand, siger DTL-formand Anker M. Jensen.
Og forventningerne er gensidige. ? Jeg glæder mig virkelig til at komme i gang i DTL, siger Erik Østergaard.
Så når han forlader sin direktørstol i Scandlines, tager han ikke alene en stor virksomhedserfaring og organisations-erfaring fra poster i Danmarks Rederiforening med sig til Gammel Torv i København ? han medbringer også sin professionalisme og roste evne til at tænke strategisk og føre planerne ud i livet - samt sin entusiasme.
Men når han starter i DTL den 1. februar handler det dog om først lige at stikke fingeren i jorden.
- Der ligger mange spændende opgaver foran mig. Men i første omgang vil lige jeg bruge kræfterne at stikke fingeren i jorden og tage ud i organisationen og høre nærmere om de problemstillinger og udfordringer medlemmerne står over for - og hvad de gerne ser, at organisationen tager fat på. Samme drøftelse skal jeg have med bestyrelsen, siger Erik Østergaard
Han er ikke dog i tvivl om, at der er mange store udfordringer for vognmands-erhvervet, og meget der skal læres, men det skræmmer ham ikke.
- Jeg har jo beskæftiget mig meget med rammebetingelser for søfartserhvervet, og det er i princippet det samme, jeg skal for vognmandsbranchen i DTL. Samtidig regner jeg med, at den indsigt jeg har i at drive en stor virksomhed vil gøre, at jeg relativt nemt kan sætte mig ind mange af i de problemstillinger, som DTL-medlemmerne sidder med i deres virksomhed ? selv om det er en anden type forretning.
- Jeg ser færgerne og lastbilerne som to transportformer, der komplementerer hinanden utrolig godt. En stor del af Scandlines? omsætning kommer jo ligesom i de øvrige færgerederier fra lastbilerne og løstrailere. Det er to forskellige dele af transportkæden snarere end det er egentlige konkurrenter, selv om man selvfølgelig altid vil kunne finde grænseflader, hvor der kan være noget konkurrence, men jeg håber med den baggrund, jeg kommer fra at kunne være med til at videreudvikle den gode dialog, der i dag er mellem de forskellige transporterhverv. Så man søger at understøtte hinanden i stedet for at gå efter de områder, hvor der er forskelligheder.
Han er opmærksom på, at medlemmerne i DTL spænder lige fra store børsnoterede virksomheder til vognmanden med en enkelt bil, men det er hans oplevelse, at selv om der nok kan være imageproblemer, så ser det generelt fornuftigt ud.
- Jeg oplever, at der er en meget stor del af medlemsskaren, som agerer meget professionelt og er på forkant ? og som er med til at sætte agendaen på områder som miljø og trafiksikkerhed og så videre. Det er klart den vej virksomhederne bevæger sig, og så er opgaven jo at få det kommunikeret videre hele vejen ud til slutforbrugeren - at det er sådan man i en ansvarlig branche håndterer opgaverne. For det er nok primært hos forbrugeren, at man skal se image-problemets størrelse ? fordi det er blandt dem, at en dårlig oplevelse med en lastbil på motorvejen eller en ulykke med megen blæst omkring risikerer at blive udlagt som om, det er karakteristisk for hele branchen.
KonkurrencedygtighedHan ser samarbejde som en klar nødvendighed og nævner eksemplet med Danish Crown, som for nylig meldte ud, at de havde kigget nærmere på deres logistik-opgaver og forventede, at der skulle kunne hentes nogle gevinster ved en omlægning.
- Og det er jo ikke kun inden for transporterhvervet, at det sker. Også andre brancher ser et behov for at konsolidere ? så man opkøber divisioner, skaber samarbejdsaftaler og netværk. Det går jo lige fra et mere eller mindre formelt samarbejde til en sammenlægning af virksomheder. Og der er ingen tvivl om, at det er i den retning tingene udvikler sig og heller ikke om, at man må bevæge sig, hvis man vil være konkurrencedygtig. Det gælder over hele linjen, påpeger Erik Østergaard.
- Her i Danmark er lastbiltransporten jo en grundforudsætning, for at samfundet overhovedet kan fungere. Men det er jo samtidig noget, som folk tager som en selvfølge,
- Det står ikke altid klart for folk, hvilken rolle transporten spiller for hele samfundets funktion, når de skal forholde sig til lastbilen.
- Samtidig er DTL jo en servicevirksomhed, hvor vi gerne skal leve op til medlemmernes ønske om, at få noget for deres kontingentkroner, og hvor de kan se, at her har vi nogle servicekontorer, her kan de få relevant rådgivning, og her er der nogle ydelser, de kan trække på direkte - og her kan vi også tage fat på branchens image som én af opgaverne og få synliggjort den vigtige rolle. Det har Michael Svane gjort med stor dygtighed og været med til at føre DTL frem i fokus, som en organisation, der tager fat om tingene og bliver taget med i diskussionerne ? og det er klart en opgave, som jeg ønsker at fortsætte. Ikke blot over for politikerne men også overfor slutbrugerne, der jo er de mennesker, som vælger politikerne. - Og hertil kommer jo også branchens erhvervspolitiske interesser - for at få sikret de nødvendige rammebetingelser.
Intet uden transportDet er de tre ben: Der er det indadvendte i forhold til organisationen, der er hele imagedelen udadtil, og så er der selvfølgelig rammebetingelserne. Det er hjørnestenene i det, jeg kommer til at beskæftige mig med og sætte mit fokus på, siger han.
- Transport er jo en grundforudsætning. Man vil komme til at se en øget arbejdsdeling både i Europa og ude i verden med samhandel på kryds og tværs af alle grænser. Og alt peger på transport-sektoren som en klar vinder ? men med stor konkurrence indbyrdes. Så både når det gælder grænseoverskridende transportformer i det hele taget og inden for vognmandserhvervet, handler det om hele tiden at blive mere effektiv. Og det vil bl.a. sige øget kompetence og netværkssamarbejdet m.m.
Ikke slagsmål- Og efter min mening er det vigtigt, at man ikke bruger kræfterne på at slås med hinanden, men på at komme videre. Ellers er det et spørgsmål om tid, før alle andre løber forbi. Det er nødvendigt at være konkurrencedygtig ? og når produktionen flytter andre steder hen, så må transportvirksomheder være klar til at flytte med.
Erik Østergaard er ikke skræmt over den megen diskussion om globalisering og udflytning.
- Det er faktisk ikke noget nyt. Det har stået på i mange år. Men nu er der flere lande med om buddet, og det forstærker jo yderligere tendensen.
- Men Danmark er vi innovative. Vores hjemmemarked er godt nok lille, men vi kan komme videre ved at være værdiskabende, selv om produktionen flytter ud, fastslår han.
- I DTL med et stort antal forskellige virksomheder ligger udfordringen i at finde den rigtige fællesnævner for de mange samtidig med, at der skal tages højde for, at der også er forskellige problemstillinger alt efter virksomheders størrelse og arbejdsområde.
- Og så spiller det ind, at DTL helt klart er en service-virksomhed, som både skal skabe udvikling og levere service og rådgivning til medlemmerne. Og i forhold til omverdenen skal vi vise, at vi er et erhverv, der er i stand til at tage ansvar. Det er jo et vigtigt signal at sende til slutbrugerne, at vi går foran, siger den 45-årige kommende DTL-direktør.
-----